Friday, March 30

Misi berubah...

Misi 8A... plan asalnya, tetapi misi lain pula yang tercapai...

"ummi ambillah gambar macam ni", lalu adik menyusun komik-komik itu

Anak-anak sukakan komik...terutamanya si kakak.  Melihat cadangan di fb, saya cuba mencari komik Misi 8A. Kata salah seorang dari rakan kepada rakan fb saya, anaknya sudah berubah tabiat mengulangkaji dengan sendirinya setelah membaca komik itu.  

Maka misi mencari Misi 8A bermula.  Pertamanya, ke Hasani Bookstore di Carrefour Seberang Jaya... hasilnya... hampa!

Misi kedua.... Popular pula... pun yilek... tiada!

Sudahnya, termakan hasutan (hasut ke?... bukan sebenarnya) oleh salah seorang rakan... katanya anaknya membaca satu komik tentang sains tubuh manusia, tetapi diterangkan di dalam bentuk komik.  Anaknya dapat menerangkan proses yang berlaku di dalam perut kepadanya (sistem pencernaan).  Ketika meninjau dan membelek di rak buku, ternampak deretan pelbagai komik ikhtiar hidup ini.  Wah... apa lagi...terus disusun siri-siri ikhtiar hidup yang difikirkan sesuai untuk anak-anak.  

Betapa kreatifnya orang Korea menerangkan konsep sains di dalam bentuk komik supaya mudah difahami oleh kanak-kanak.  Nota kecil di atas komik itu "sesuai untuk kanak-kanak yang lasak dan bijak".  Sememangnya anak yang lasak ini suka kepada eksplorasi yang 'bukan-bukan' tetapi sebenarnya, mereka sedang belajar dengan cara begitu.

Semoga banyak lagi bahan-bahan ilmiah seperti asas fardu ain yang dapat disampaikan di dalam bentuk ilustrasi dan komik untuk menarik minat serta lebih mudah difahami oleh generasi Z sebagaimana yang didefinisikan oleh Wikipedia sebagai "Generation Z is highly connected, as many of this generation have had lifelong use of communications and media technologies such as the World Wide Webinstant messagingtext messaging, MP3 players, mobile phones, smartphonetouchscreeniPhoneiPodiPadTablet Computer technologies, KindleFacebookTwitteriTunesFaceTime, and YouTube,[18][19] earning them the nickname "digital natives" yang semakin kurang kebergantungan dengan buku.

Adik beritahu abahnya... "abah.. makanan yang kita makan jadi ta*k"... setelah dibeleknya komik itu.  Hehehe...adik sedikit sebanyak sudah memahami proses pencernaan di dalam usus manusia.

Harga sebuah adalah RM8.50 (Semenanjung M'sia) RM9.50 (Sabah/Sarawak).


p/s: Mak nya pun teruja ingin membaca namun tidak berkesempatan lagi.

2 comments:

  1. @uwais93, memang menarik, sekadar belek-belek saja pun sudah tertarik, dengan warna-warninya...

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin