Sunday, March 25

Kongsi-kongsi cerita

Salam sahabat blog,

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar.

Seminggu juga rumah ini terabai.  Tuan rumah agak sibuk (sibuk sangat ke?) dengan hal-hal duniawi yang InsyaAllah, jika dimanfaatkan sebenarnya, boleh menjadi saham untuk ukhrawi.  

Seminggu yang berlalu, saya sudah mula sibuk dengan menanda kertas jawapan peperiksaan akhir pelajar.  Peperiksaan kod kursus yang saya kendalikan berturut-turut kali ini, Sabtu, Ahad dan juga Selasa.  Tiga kod kursus dengan empat kumpulan pelajar, cukup untuk memenatkan mental saya apabila berhadapan dengan jawapan pelajar yang sungguh... hebat!  Jenuh mencari di mana hendak diletakkan markah!

Di dalam seminggu ini juga, saya mendapat perkhabaran, biasiswa PhD saya sebenarnya adalah untuk ke LUAR NEGARA!  Berserabut sekejap kepala otak yang sedia berserabut ini.  Perancangan asal ketika permohonan dan juga ketika ditemuduga, saya sudah nyatakan di dalam negara saja, tetapi, perancangan Allah itu sebaliknya.  Ketika mencetak borang yang segala macam itu (sebelum saya tahu untuk ke luar negara itu), saya sempat bergurau dengan rakan sebilik,

"Itu belum yang overseas lagi... jika tidak, bertambah lagilah borang", tup-tup terkena batang hidung sendiri!  Padan muka saya!

Selesai perbincangan dengan en. suami, dia hanya bersetuju jika saya sanggup menyambung di Universiti Timur Tengah saja.  Katanya, ini saja short cut untuk kami mengunjungi rumah Allah berulang-ulang kali.  

Saya mengikut saja.  Kebenaran dari en. suami untuk saya menyambung ke peringkat PhD itu pun saya benar-benar bersyukur, kerana PhD bukan saja pengorbanan orang yang membuatnya saja, tetapi juga memerlukan pengorbanan pasangan dan keluarga.  Namun, sudah tentu saya juga akan mencari Universiti yang diiktiraf oleh kerajaan serta yang benar-benar bagus untuk bidang saya.  Saya sedang giat membuat pencarian Universiti yang bersesuaian dengan bidang yang saya kehendaki, "Environment Pollution Modelling" yang lebih menjurus kepada alam persekitaran.


Taklimat biasiswa di kampus Shah Alam, 13 Mac 2012.


Sedikit tips yang disampaikan yang saya rasa wajar dikongsikan.

1. Ikut cakap penyelia
2. Susah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian
3. Sediakan bahan penulisan sebanyak mungkin untuk dimuatkan ke dalam jurnal
4. Niat kena betul, untuk belajar
5. Bersedia dengan segala kemungkinan - penyelia meninggal, berpindah universiti kerana penyelia hanyalah sebagai guide dan untuk networking saja.
6. BACK-UP segala files di merata tempat simpanan, di pejabat, rumah, di mana-mana saja!
7.  Sokongan dari keluarga, terutamanya pasangan



Foto seekor burung yang nampak makanan (peluang) di dalam air tasik. (kredit en. suami)




Mungkin saya juga perlu mengintai-intai peluang yang ada itu?  Hanya Dia yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya ini.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin