Tuesday, February 14

Ada-ada saja

13 Februari 2012

Kasihan Kancil saya.  Belum sampai setengah bulan ia rosak di Plaza Tol Sg. Dua, semalam ia dihentam oleh lori barang pula.  

calar-balar bumper

Masa : 1.30 petang

Lampu isyarat membelok masih lagi merah dan lampu isyarat untuk terus baru bertukar hijau.  Saya berada di lane kanan untuk membelok ke kanan.  Kereta di hadapan saya rupanya ingin terus, saya baru mengangkat pedal brek untuk bergerak ke hadapan sedikit, tiba-tiba, DUMM! kereta saya dilanggar.  

"Ya Allah!", terkejut saya.  

Apabila saya membuka pintu kereta, cepat-cepat pemandu lori itu mengangkat tangan,

"Ok kak, salah saya kak.  Kita ketepi dulu."

Isyarat membelok ke kanan bertukar hijau, dan saya membelok masuk ke taman berhampiran untuk tidak mengganggu trafik.

Nombor 'penyelamat' saya segera didail, terus pemandu itu meminta untuk bercakap dengan suami saya.

"Salah saya bang, kak tak salah", saya dengar dia memberitahu suami.

Cukuplah dia mengaku kesalahannya, itu sudah ok bagi saya.  Saya belek-belek, nombor plet sudah  tercabut serta bumper yang calar-balar sedikit renggang.  

Memandangkan sudah hampir dengan kedai suami, kami berbincang di sana saja.  Suami meminta pandangan dari beberapa rakannya yang ada berhampiran.  

Alhamdulillah bumper itu tidak 'hancur'.  Katanya, yang original tahan lasak, jika tiruan, sudah pasti hancur, dan kosnya tentu lebih lagi.

Pemandu itu membayar sejumlah wang sebagai gantirugi kerosakan.  

"Jika lebih, saya halalkan, dan jika kurang duit tu untuk cover perbaiki bumper kereta kak, saya mintak abang dan kak halalkan jugalah", lebih kurang ayat pemandu itu.

Jika terpaksa menambah banyak, alamatnya, bumper itu kekal begitulah nampaknya.

Was-was pula memandu tanpa nombor plet belakang!  hehehe....

Banyaknya kenangan saya dengan si Kancil ini.  Antara yang masih saya ingati kisah ini (1 dan 2).

2 comments:

  1. ingat saga ABS3365 aku dulu...aku langgar lori ke lori langgar aku? hahaha..aku rasa aku yg langgar masuk bawah perut lori..aku minta RM20 je sebab minyak aku nak abis masa tu..x dan sampai opis kang...hahahaha bukan sebab nak baiki bumper.baiki RM300 salah aku..x kan aku nak minta pada yg tak bersalah. cukuplah 20 utk duit minyak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isk...seriaunya masuk bawah perut lori. Yang langgar aku tu lori barang 1 tan

      Delete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin