Monday, February 13

Menu sihat

Terpengaruh dengan salah satu rancangan tv yang menghidangkan ikan bakar, saya menyediakan pari bakar (bakar di dalam kuali non-stick dengan sedikit minyak) ringkas dengan perapan lada hitam dan garam saja.  Ala-ala makanan orang berpantang.  Sayur-sayuran brokoli dan juga kacang buncis direbus dengan sedikit garam.  Kentang juga direbus bersama garam.  Di dalam rancangan itu, kentangnya kemudian digoreng sedikit dengan minyak zaitun dan ditabur lada hitam, garam dan juga hirisan parsley.  Saya hanya taburkan herba-herba itu di atas kentang.  Tiada kuah.


 Suami dan anak-anak makan bersama nasi.  Saya meratah ikan bersama kentang.  Alhamdulillah.

Ada satu lagi menu yang disediakan untuk meraikan adik ipar yang berkunjung ke rumah tetapi terlupa untuk diambil gambarnya.  Menu "salad ayam dan makaroni" resepi dari Chef Hanilieza dari buku koleksi Makanan Barat. Saya mengubahsuai menu itu sedikit untuk menyesuaikannya dengan apa yang saya ada.  

Menunya sangat ringkas.

Bahannya: 
1. makaroni (saya menggunakan spiral - itu yang saja yang ada - rebus sehingga lembut dan toskan
2. lobak - potong kecil (saya gunakan penyagat - senang)
3. 2 biji tomato - dipotong dadu
4. brokoli - direbus dengan sedikit garam
5. isi ayam (chef gunakan dada ayam) - saya gunakan sosej saja (bakar atau goreng) - potong dadu
6. sebiji capsicum merah & hijau (saya gunakan cili merah biasa)
7. sedikit lada hitam, garam
8. minyak zaitun 
9. kicap cair (chef gunakan, saya gantikan dengan mayonis)
10. sos cili 

Caranya:
1. Gaul kesemuanya di dalam mangkuk. 
2. Masukkan sos dan mayonis.  \
3. Taburkan sedikit lada hitam dan garam.  

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin