Wednesday, September 30

Dikejar (1)


Saya baru memiliki kenderaan sendiri setelah 2 tahun bekerja di KL. Dan sejak itu, saya tidak pernah memandu berseorangan ketika pulang ke kampung. Ketika mak dan bapak (allahyarham) mengetahui yang saya akan pulang ke kampung, bapak akan menaiki bas dari kampung ke Pudu Raya dan menaiki LRT untuk sampai ke rumah sewa saya. Berehat sekejap, bapak akan menemani saya memandu pulang ke kampung. Ada ketika saya merasa saya begitu membebankan bapak, tetapi beliau tidak kisah. Katanya, perempuan tidak elok memandu berseorangan untuk tempoh perjalanan yang agak panjang, dibimbangi apa-apa berlaku di pertengahan jalan. Ada betulnya juga. Dan sepanjang perjalanan, saya memandu, bapak akan terlena di sebelah. Sekali-sekala bapak terjaga, kami akan bersembang-sembang santai.

Sekali itu, saya sudah berjanji dengan Yati yang ingin ke kampung saya. Saya khabarkan yang saya akan memandu dengan ditemani Yati. Alhamdulillah, bapak mengizinkan. Dan pertama kali itu juga, saya di"ekori" di lebuhraya. Saya hanya menyedari ada sebuah kereta yang sentiasa mengekori saya ketika menghampiri Ipoh. Saya memperlahankan kereta memberi laluan kepadanya (padahal saya memandu di lorong kiri) untuk memotong kereta saya. Beliau memotong kereta saya dan kemudian memasuki ke lorong kiri semula betul-betul di hadapan saya! Pemandu itu memperlahankan keretanya sehingga menyebabkan saya juga terpaksa memandu dengan perlahan. Saya mengomel kepada Yati tentang sikap pemandu tersebut.

Ketika berkesempatan, saya memotong keretanya dan terus menekan pedal minyak. Dia terus mengejar kereta saya dan memotong dan berada lagi betul-betul di hadapan saya. Kejadian ini berlaku berulang-ulang kali. Jantung saya berdegup kencang, "apa kena dengan orang ini, tidak pula kenal dengan pemandunya". Ada ketika dia akan memasuki laluan kecemasan dan memberi isyarat supaya saya berhenti. Mana mungkin saya berhenti di tengah-tengah lebuhraya begitu. Saya sudah memeriksa kereta saya di dalam keadaan baik sebelum memulakan perjalanan. Saya tidak mengendahkannya. Terngiang-ngiang kata-kata bapak.. bagaimana jika saya berseorangan ketika itu? Tentu panik juga dibuatnya!


No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin