Thursday, November 17

HIRAC

Bengkel HIRAC - Hazard Identification, Risk Assessment and Control.

Bengkel dua hari (sepatutnya) hanya dapat diikuti 1 1/2 hari.  Demam.

Sesi pertama pada hari pertama, sesi praktikal berkaitan dengan CPR - cardiopulmonary resuscitation dan pertolongan cemas.  Saya berjaya di dalam cubaan melakukan compression (sebahagian dari CPR) tetapi tidak berani mencuba breathing ke atas patung yang disediakan.  Tiada gambar.  Tiba-tiba mamarazi menjadi malu untuk mengambil gambar apabila melihat ramai peserta yang melihat.  

Antara kecemasan yang boleh meragut nyawa: ventricular fibrillation, accidental electrical shock, drowning, drug overdose, suffocation, severe allergic reaction, trauma & stroke.


Tujuan CPR?  
  • membekalkan oksigen kepada otak, jantung dan lain-lain organ utama sehingga rawatan perubatan yang tepat diberikan bagi memulihkan fungsi jantung dan pernafasan
  • mengelakkan kematian sel-sel/minimakan cell death
  • menghentikan proses kematian biologikal
Clinikal death = 4 - 6 min selepas jantung berhenti 
  • no breathing & heat beat but brain cells are still alive
  • reversible condition because brain cells are still alive
Biological death = selepas 4 - 6 min
  • no breathing & heat beat and brain cells are dead
  • permanent & irreversible condition because brain cells are dead.




Menurut Dr. unit kesihatan UiTM, lesen pentauliahan untuk melakukan CPR perlu diperbaharui setiap 2 tahun.  Panduan CPR 2010 mengikut turutan berikut :  

D : Danger (situasi kecemasan) - periksa nadi
R : Response (tindakbalas mangsa) - tidak sedar, minta bantuan atau panggil nombor kecemasan.  Periksa nadi, jika tiada,
C : Chess Compression (30 kali chest compression pada kadar 100/min untuk pengaliran darah)
A : Airway (saluran pernafasan - periksa jika saluran tersumbat)
B : Breathing (pernafasan - 2 kali)



CPR perlu dilakukan oleh orang yang berpengetahuan saja kerana ianya melibatkan nyawa seseorang.  Saya rasa elok juga bagi orang awam untuk mempelajari teknik CPR kerana ianya mungkin boleh diaplikasikan keatas keluarga sendiri jika berlaku kecemasan.  

Video dari youtube tentang teknik CPR.  



Sedikit perkongsian ilmu dari apa yang saya perolehi di bengkel baru-baru ini.  Ada lagi tentang panduan pertolongan cemas dan juga ergonomik.  InsyaAllah, akan saya kongsikan juga.

Nota : Saya hanya berkongsi ilmu dan saya bukanlah orang yang pakar di dalam bidang keselamatan dan perubatan.  Rujukan yang saya perolehi ini adalah dari lampiran yang diperolehi semasa bengkel kecuali video itu.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin