Tuesday, November 15

Salah siapa??

Seorang pelajar, sudah tiga (3) kali mengulang subjek matematik yang sama dan masih lagi gagal untuk kesekian kalinya.  Baru-baru ini, dia datang berjumpa beberapa orang pensyarahnya (bukan pensyarah matematik) mengatakan punca kegagalannya adalah pensyarah!  

Akhirnya, mereka membawa pelajar berkenaan berjumpa saya.  Saya kenal benar dengan pelajar itu kerana pelajar itu pernah berada di dalam kelas syarahan saya.  Saya akui, mungkin saya tidak pandai mengajarnya pada semeter itu, maka, pelajar itu gagal.  Dia mengulang dengan beberapa orang pensyarah lain juga gagal!  Jadi, kesimpulannya....??

Pada petang itu, saya bersyarah atau lebih tepat lagi "membebel" pada pelajar itu.  Katanya, beliau belajar, contoh-contoh yang diberikan dia boleh faham.  Saya bertanya, "awak buat latihan lain tak?".  Diam.  

"Awak tidak boleh harapkan contoh-contoh yang diberikan saja.  Kenalah usaha buat latihan kerana latihan tidak semudah contoh di dalam buku".

Beliau akan menduduki peperiksaan khas pada minggu ini.  Itu yang sibuk berjumpa dengan mana-mana pensyarah matematik untuk meminta pertolongan (agaknya).

"Matematik bukan untuk dibaca, tetapi kena buat latihan!", saya membebel lagi.  

Saya khabarkan kepada pensyarah-pensyarah berkenaan.  Sepanjang hidup saya mengajar, tidak pernah saya berjumpa dengan pelajar yang masuk ke kelas matematik saya dengan ber'lenggang' dan sambil duduk bersandar di kerusi dengan berpeluk tubuh melihat saya mengajar.  Apabila ditanya samada beliau faham, beliau dengan yakinnya menjawab, OK.  Itulah pelajar itu.  Kerana sikap itulah saya masih mengingati beliau.

Saya harap pelajar itu terbuka hatinya dan dapat melepasi ujian terakhir ini.  Jika tidak berminat dengan matematik, pilihlah kursus lain yang tiada kaitan dengan matematik.  Jangan salahkan orang lain.  Full stop.

Sabar...sabar.... 

gambar hiasan ketika kami mengadakan bengkel matematik dahulu.
Rakan sejabatan sedang menyampaikan ceramah motivasi
Paparan di skrin: 
Adakah anda bersedia untuk berjaya?
  • Adakah anda benar-benar mahu berjaya?
  • Adakah anda yakin untuk memperolehi keputusan cemerlang?
  • Adakah anda ada strategi belajar agar lebih cemerlang di dalam peperiksaan?
  • Adakah anda bersedia untuk melipatgandakan usaha serta lebih berdisiplin?

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin