Thursday, October 20

Pensel warna

Minggu ini, minggu peperiksaan kakak di sekolah.  Beberapa minggu sebelum, kakak sudah bising tentang pensel warna.  Kakak meminjam pensel warna adik untuk kegunaannya di sekolah, dan dia inginkan pensel warnanya sendiri.  Geram juga dibuatnya, kerana pensel warna yang dihadiahkan kepadanya setahun lalu  tidak kelihatan langsung!  Apabila ditanya, kakak tidak menjawab kemana hilangnya pensel-pensel warnanya.  

Malam sebelum peperiksaan, abahnya (dengan semangat rajinnya) mengutip pensel-pensel warna yang pelbagai jenis dari kotak pensel yang adik simpan dan diasah satu persatu.  Sambil tangannya mengasah, mulut juga tidak henti-henti bercakap.  Dicuba juga satu-persatu batang pensel yang pelbagai warna itu di atas sehelai kertas.

"Itu pendeklah abah... mana boleh pegang!", kakak mengomel.

"Abah pun boleh pegang... takkan kakak tak boleh?  Tangan siapa lebih besar? Abah ke kakak?", sambil menghulurkan tapak tangannya untuk dibuat perbandingan dengan tangan kakak.

"Tangan abahlah...", jawab kakak yang meletakkan tangannya pada tangan abahnya.

Saya melihat sambil tersenyum...father daughter bonding... hahahaha...

Saya mendengar dan kemudian menyampuk.   

"Ummi dulu, pensel pendek, letak dalam gelendong benang yang kosong untuk bagi pensel panjang" (contoh seperti gambar - abaikan benang itu kerana saya tiada gelendong kosong).





"Kakak cubalah belajar menghargai barang.  Ummi dulu susah, berapa tahun pakai colour yang sama saja. Kakak... setahun berkotak-kotak pensel warna."

Ketika saya masih kecil, memandangkan mak saya mengambil upah menjahit baju, maka banyak juga lah gelendong benang kosong yang ada.  Gelendong-gelendong inilah disambungkan kepada pensel yang pendek untuk kegunaan harian.  

Anak saya, pensel masih lagi boleh dipegang, sudah inginkan yang baru!  Bukan tidak mampu, tetapi tidak ingin memanjakan mereka selalu.  

Inilah hasil kutipan malam itu.  Pelbagai warna, saiz dan juga jenama.  Ada yang dibeli dan ada juga yang mereka mendapat hadiah.  (En suami yang menyusun dan juga mengambil gambar ini).

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin