Wednesday, August 4

Rawatan tradisional vs rawatan moden


Ada yang bertanya kenapa saya tidak membawa anak ke hospital untuk mendapat rawatan patah tulang. 

Kadang-kadang, akal kita tidak dapat memikirkan secara logiknya di mana khasiatnya rawatan tradisional yang dapat menyembuhkan penyakit-penyakit dalaman seperti patah ini (sudah tentulah dengan izin Allah juga).  Kebanyakan orang akan associate rawatan tradisional dengan penyakit yang melibatkan makhluk halus, tetapi sebenarnya, ianya menjangkau lebih dari itu.  Jika kita mendalami ilmu Al-Quran itu sendiri, sebenarnya, ada ayat-ayat penyembuh untuk penyakit-penyakit tertentu (saya juga bukan orang yang arif), maka itulah adanya rawatan-rawatan seperti Darul Syifa', Darus Salam, dsbnya.   

Bagi saya, ini caranya kita berikhtiar.  Ada ketikanya kita perlu juga rawatan tradisional, dan ada ketikanya kita juga perlukan rawatan moden, bergantung kepada keadaan.  Mak su saya pernah mengalami keretakan tulang.  Rawatan hospital (dengan bersimen) mengambil masa berbulan-bulan lamanya, tetapi tidak juga sembuh sepenuhnya.  Anak sepupu yang juga mengalami kepatahan tulang, juga mengalami nasib yang sama.  Kasihan budak-budak terpaksa menanggung beban simen tersebut.  Anak saudara ipar saya  hanya mengambil sekitar 2 minggu untuk pulih setelah mendapat rawatan tradisional.  Tetapi sudah tentulah ianya bukanlah 100% kes yang berjaya, mungkin ada juga yang tidak berjaya.  Apa pun, ikhtiar itu perlu, proses penyembuhan atau tidak, bergantung 100% kepada Allah, jika Allah berkehendakkan ianya sembuh, maka sembuhlah ia, jika sebaliknya, hanya Allah yang mengetahui hikmahnya.




 tekun membuat latihan di dalam buku.  Bercuti lama katakan...umi dan abah menjadi gurunya

Setelah perjumpaan kali ketiga, kata mak cik tersebut, 'tulangnya sudah rata', harap-harapnya ianya sudah bercantum.  Cuma belum lagi dapat dibuka balutan tersebut dan tidak lagi 'putus ubat'.  InsyaAllah, harapnya kunjungan pada hari Sabtu ini akan dapat dibuang balutan di bahu adik.  Adik pun sudah  boleh mengangkat tangannya sehingga mencecah kepala.  Sekali-sekala adik mengaduh sakit jika pergerakan terlalu cepat/tekanan pada bahunya, mungkin belum sembuh sepenuhnya. 

Kita saksikan wawancara bersama adik Siti mengenai pengalaman terjatuh di sekolah, hehehe.


opss... tak jadi...



3 comments:

  1. adik is so cute. before this dok tengok gambag nampak more 'matured' - bila tengok video baru realised -- she still a baby [practically]... cian adik - ada orang kata [veracity unknown] - tulang yg cantum semula after patah - will be more stronger. hopefully it is true

    ReplyDelete
  2. dia tengok video dia sendiri tergelak-gelak dia... dia sendiri kata adik lawak. hehehe. yes indeed, still a baby, sebab tak ada adik kot.. hehehe. Bila kena marah, mula la tarik muka 14 hehehe. Pernah dengar juga pasal tulang lebih kuat lepas patah..harap2 macam itulah.

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin