Friday, August 6

Bohong sunat?


Di kampus sedang berlangsung kempen menderma darah.  Dua orang pelajar perempuan yang tidak saya kenali singgah di bilik saya ketika waktu rehat.  Seorang dari mereka menunjukkan borang yang perlu ditandatangani.

"Puan, saya nak menderma darah, tapi saya tak cukup umur.  Boleh tak puan sain pengesahan?"

"Pengesahan apa?"

"Pengesahan untuk derma darah.  Nurse tu kata, mana-mana lecturer pun boleh sain."

"Kenapa awak tak tanya lecturer awak saja..."

"Mereka tak ada"

"Jika saya sain bermakna saya juga menipu"

Diam.

"Bagaimana jika terjadi apa-apa pada awak?"

Diam.

"Maaflah, boleh tak cari lecturer lain saja"

Mereka berlalu sambil berkata sesuatu.  Biarlah.


Saya tidak mahu terlibat.  Mungkin lebih mudah menolak kerana mereka bukan pelajar di bawah tangan saya. Menderma darah satu perbuatan yang mulia.  Memang tidak dinafikan.  Tetapi, sudah tentu ada rasionalnya kenapa perlu ada had umur tertentu untuk menderma darah.  Bagaimana jika, setelah menderma darah, pelajar itu mengalami komplikasi lain yang tidak diketahui.  Apa perasaan ibu ayahnya apabila seorang pensyarah yang tidak dikenali memberi kebenaran untuk anaknya menderma darah.  Silap-silap boleh naik turun mahkamah dibuatnya.  Mungkin saya ini paranoid agaknya.  Biarlah... "better safe than sorry".

2 comments:

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin