Monday, September 28

Hasil Kutipan Raya


Adik sudah lama "merengek" hendakkan laptop kecil untuknya. Kakak pula teringinkan "mainan picit" yang mudah dibawa ke mana-mana. Bukan tidak boleh beli, tetapi tidak mahu melayan sangat kehendak mereka.

Saya berjanji. Boleh belikan seperti yang mereka mahu, tetapi dengan syarat, guna duit sendiri! Jadi, setelah mengumpul duit raya tempohari, saya menyuarakan kepada mereka tentang cadangan itu. Betapa sayangnya mereka untuk mengeluarkan duit untuk membeli barang keinginan mereka. Adik paling ketara kedekutnya, saya minta duitnya untuk dibeli laptop tersebut, dihulurnya RM1!

Ketika membeli, mereka bertanyakan duit siapa serta bertanyakan baki duit yang ada. Saya nyatakan kepada mereka, baki duit raya mereka akan disimpan di dalam bank (agaknya baru lega hati mereka).

Kakak senang dipujuk, memandangkan "mainan picit" yang diingini tidak begitu ilmiah, kami cadangkan supaya dibeli laptop juga yang sesuai dengan peringkat pembelajaran kakak.

Semoga mereka menghargai serta menjaga barang mereka dengan sempurna kerana mereka tahu, duit mereka sendiri yang digunakan untuk membeli barangan tersebut.

2 comments:

  1. aha biar depa jaga barang2 yg dibeli dgn duit sendiri :) bagus idea tu ...

    ReplyDelete
  2. mana tak nya lin, kita beli duit kita, tak pandai jaga. Nampaknya memang depa simpan elok la laptop depa tu (buat masa sekarang la) hehehe.

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin