Friday, July 3

Kembara Ilmu - Istanbul4 (Sultanahmet)

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

Seakan tidak percaya pada pagi Ahad, 7 Jun 2015, diiringi angin sejuk yang menyapa wajah, saya telah menjejak kaki di bumi Kota Constantinople yang terkenal dengan sejarah kerajaan Uthmaniyyah ini.  Alhamdulillah... beberapa hari sebelum itu, tidur seakan tidak nyenyak memikirkan kembara ilmu ini.  Teruja sekali...  Oh ya, hampir berbulan lamanya membuat carian google tempat-tempat yang 'harus' dikunjungi dan kaedah/cara untuk sampai ke sana tanpa menggunakan khidmat tour agency.  Hampir kesemua pengangkutan awam kami naiki di Istanbul, kecuali teksi... Tram, keretapi, feri dan bas..kami sukakan adventure yang menjadikan ianya lebih bermakna untuk dikenang, termasuklah sesat menaiki bas di Istanbul! bas yang betul, tetapi destinasi akhir yang berlawanan dari destinasi yang ingin ditujui :D :D :D Maka merasa jugalah menaiki sambungan keretapi bawah tanah.  Yang pentingnya, peta pengangkutan awam perlu ada untuk mengetahui lokasi serta stesen pengangkutan awam yang berhampiran.


Di Istanbul ini kami lebih banyak berjalan kaki, namun, permulaan musim panas ini dengan angin sejuk dengan suhu 20°C, kurang berpeluh.    

Fatih Belediyesi (Majlis Perbandaran Fatih) berhampiran Beyazit
Kami tiba di Istanbul dengan 0 Lira...dan segala-galanya memerlukan Lira untuk berurusniaga.  Maka menapaklah dahulu (kami tiba di hotel sekitar 7.30 pagi) sementara menanti money changer beroperasi.  


Sebagaimana yang telah disebut di Catatan Istanbul2, segala pengangkutan memerlukan IstanbulKart yang hanya boleh dibeli dengan matawang Lira di mesin automatiknya. Ianya hanya di dalam bahasa Turkiye... Alhamdulillah, ada orang tempatan yang baik hati membantu kami untuk mendapatkan kad ini walaupun beliau tidak fasih bercakap di dalam bahasa Inggeris.  

mesin automatik 

Kita jalan-jalan dan lihat saja ye... masa saya amat terhad untuk bersenang-senang menikmati Turkish Bath yang sering diperkatakan ini :D



Di mana-mana akan kelihatan haiwan kesayangan Rasulullah  ini, dan hampir ke semuanya gebu-gebu dan comel belaka.  Geram!! :D 



Ada kisahnya dengan kucing di sini.  Pada  satu malam ketika dalam perjalanan balik ke hotel, kami singgah di sebuah kedai runcit untuk membeli roti dan air, ketika keluar, seekor kucing berwarna hitam mengekori kami.  Wah.. jika dibiarkan harus sampai ke hotel! Agaknya lapar... kami berpatah balik ke kedai runcit tersebut...

Saya : "Do you have cat food?"

Pekedai : ...... (tidak faham.. apabila ayam dan itik berbicara :D)

Saya : Sambil menunjukkan jari ke mulut (seperti isyarat makan) sambil berkata... "meow meow"... :D :D anak-anak ketawa!

Pekedai : Menunjukkan susu

Saya : No..no (sambil menggelengkan kepala) menunjukkan lagi jari ke mulut serta berkata "meow meow"... :D :D

Pekedai : .... (hampir tergelak) menunjukkan daging keping (salami).

Saya : Ok lah... (terkeluar bahasa melayu pula :D :D )

Anak-anak sudah ketawa besar di luar kedai! :D :D Sungguh, kucing itu kelaparan! Sesudah itu kucing tersebut makan dengan lahapnya daging tersebut... mewah lah makan malamnya.

***************************

Di hujung sana adalah laut Marmara... kami tidak sampai ke hujung sana kerana pastinya tidak sanggup untuk memanjat kawasan yang curam untuk balik.


Marmara dari kejauhan
Sultanahmet ini letaknya beberapa tumpuan perlancongan yang terkenal, Masjid Biru atau Sultan Ahmet Camii, Ayasofya dan Muzium Topkapı (sebut : Topkape).  Di sini kerap kedengaran bunyi burung camar yang bebas berterbangan.    
Di mana-mana (bukan di Sultanahmet sahaja) ada dijual Simit - sejenis roti seperti pretzel dengan harga 1 TL  


kiosk Simit
dan Kestane (kacang Hazel) ini.  Ianya dijual secara gram (100gram = 5 TL)


kiosk Kestane

Layankan tetamu kecil ini dengan Simit... 


-bersambung-
  

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin