Monday, December 9

Anugerah

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamu'alaikum wbt.


Mendapat anugerah dan penghargaan dari manusia saja sudah cukup untuk melebarkan senyuman di bibir :D .  Bagaimanalah agaknya jika anugerah dari Allah ketika di Sana nanti....pastinya anugerah itu anugerah yang kekal abadi.

Anugerah ini tidak dapat dibawa ke kubur.  


Di sisi Allah, bukan deretan anugerah ini yang dinilai, tetapi tahap keimanan dan ketakwaan seseorang itu yang dipandang olehNya.  Seringkali, anugerah dunia itu dikejar dan mengkesampingkan anugerah sebenar dari Allah.  Termasuklah yang menulis ini :(  Acapkali.... terlupa akan tujuan bermusafir di atas muka bumi ini... tidak lain dan tidak bukan sebagai hamba dan khalifah Allah yang sudah digariskan peranan dan tanggungjawabnya.  Oh... itulah insan - gelaran kepada manusia - yang berasal daripada perkataan "nasiya" yang bererti lupa!

Bercerita tentang anugerah di atas tadi, walaupun ianya bukan bekalan ke alam Sana, tetapi ianya bernilai bagi seorang ahli akademik.  Cumanya, betulkan nawaitu sebenar yang hasil rekaan atau ciptaan itu untuk maslahat umum dan masyarakat, bukan sekadar mengejar anugerah. Jika anugerah yang ditagih, kecewalah jika tidak berjaya diraih, jika nawaitunya untuk kegunaan masyarakat sejagat, maka anugerah itu akan menjadi bertambah hebat!

Walau bagaimanapun, anugerah di atas tidaklah sehebat anugerah yang diterima oleh sahabat saya ini :D


Tahniah sahabat! =D>

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin