Thursday, February 2

Lagi tentang Plus Ronda


Ketika membuat carian tentang plus ronda, saya dapati, ramai yang mengadu tentang perkhidmatan plus ronda yang tidak memuaskan malah ada penipuan yang berlaku.  Sebelum ini, ketika kami mengalami kerosakan kereta di lebuhraya :
2001 : Wira pancit dari Alor Setar arah selatan (pagi 2 Syawal 2001)
2011 : enjin Kancil bermasalah - berhampiran tol Bertam : September (pautan)
2012 : enjin Kancil bermasalah - berhampiran tol Sg Dua : Januari  (pautan)
*2010 : Timing belt Wira putus - berhampiran Sg. Petani arah utara (pautan) kami tidak menggunakan perkhidmatan Plus ronda kerana inginkan kereta itu ditunda kembali ke Kepala Batas sedangkan Plus ronda hanya menunda sehingga ke tol berhampiran (Sg. Petani) saja.
Alhamdulillah, rezeki kami, perkhidmatan yang diberikan Plus ronda baik-baik saja.  
Ketika berbual dengan En. Yus, ada dua buah kereta plus ronda yang bertugas pada siang hari dan hanya sebuah pada malam hari dari jam 7ptg - 7pg yang meliputi jarak dari Perai hingga ke Sg. Petani.  Lingkungan jarak yang lain, lain kereta perondanya.  Jadi, jika berlaku kerosakan atau kemalangan di dalam jangkauan ini, hanya mereka saja yang perlu berulang-alik ke tempat kejadian.  Di dalam kes saya baru-baru ini, memandangkan ada kemalangan di tempat yang lain pada masa yang sama, keutamaan diberikan kepada kemalangan.  
Dua kejadian sebelum itu, mereka cepat saja tiba memberikan bantuan.  Kerana itu, saya katakan saya berlapang dada dengan kekangan yang mereka hadapi untuk memberikan bantuan mereka.  
Tetapi, pastikan mereka yang berpakaian seperti itu datang dengan kenderaan rasmi mereka.  Jangan tertipu seperti kes ini (pautan).  
Petikan dari web (pautan):    
The services offered by the PLUSRonda include : 
  • minor repairs to vehicles experiencing a mechanical fault or breakdown
  • towing services to the nearest toll plaza or Rest and Service Area (for Class 1  vehicles only)
  • traffic management and co-ordination of emergency services

To obtain PLUSRonda assistance, users can:-
  • Call the toll free PLUSLine at 1800 88 0000 or
  • Use the emergency telephones which are provided at every 2 kilometres along the PLUS expressways
Jika ingin memberikan komen untuk penambahbaikan perkhidmatan plus ronda, sila klik di sini dan cetak borangnya. 

Inilah hak kita kerana kita juga membayar tol untuk menggunakan lebuhraya itu.  

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin