Friday, September 23

Tragedi senja 22 September

kenangan

Ketika menyusuri persimpangan Bertam dan juga ketika membelok untuk ke plaza tol, tiba-tiba saya terdengar bunyi letupan kecil di bahagian tayar sebelah pemandu di susuli dengan asap dan juga bau hangit tayar.  Perkara pertama yang saya lakukan, hidupkan lampu kecemasan sambil memperlahan kenderaan.  Anggapan saya, pastinya tayar depan itu pecah kerana saya rasakan seperti rim tayarnya menyeret jalanraya.

Perkara kedua, saya perlu mencari tempat yang sesuai untuk berhenti supaya pemandu yang datang nampak kereta kami yang berhenti di bahu jalan.  Saya?  Relaks saja.  Ok, itu adalah tipu, mana mungkin saya relaks saja dalam keadaan begitu!  Menggigil juga saya melihat asap yang datang dari arah tayar tersebut ketika memperlahankan kereta untuk berhenti di tempat yang sesuai. Adik pula ketawa melihat asap itu sambil memberitahu terbau hangit.  Agaknya.dia ingat ini aksi seperti di dalam rancangan 'supermak' kah?  Aduhai...  

Perkara ketiga, menelefon encik penyelamat, suami saya!  Beliau meminta saya cuba memandu melepasi tol.  Ah, enjin sudah tidak boleh dihidupkan.  Meter suhu sudah menunjukkan separuh takat menghampiri 'H'.   Sambil memerhatikan kereta yang laju memintas kereta, setelah dipastikan selamat, saya memberanikan diri untuk keluar melihat keadaan tayar. Anak-anak saya arahkan duduk diam di dalam kereta. Peliknya, tayar elok-elok saja.

Beberapa minit kemudian, saya nampak superman saya sudah datang.  Bukannya terbang, tetapi berjalan kaki saja.  Dia membelek dan menelek, enjin ok-ok saja.  Musykil juga saya, apa benda yang meletup?  

Setelah mengosongkan kereta, buat pertama kalinya, segitiga kecemasan itu suami letakkan beberapa meter jaraknya di belakang kereta.  Sudah ada kereta yang berhenti untuk menawarkan perkhidmatan trak penunda.  Suami menunjukkan isyarat tangan menandakan semuanya ok.   Dari kejauhan kedengaran sayup-sayup azan maghrib.  

Selesai solat maghrib di hentian tol itu, suami menemankan plus ronda untuk memeriksa kereta.  Kata mereka enjin ok saja.  Suami memandu sehingga di hentian tol, dan saya dengan debaran memandu balik kereta itu ke rumah.  Jika suami memandu kereta itu, siapa pula yang akan memandu kereta manualnya, saya ini, berlesen memandu kereta automatik sahaja.

Di dalam gigil-gigil terasa seperti tidak dapat menjamah makan malam, saya tetap dapat menghabiskan sepinggan nasi berlaukkan bawal goreng, kari dan timun/sambal belacan.

Dan hari ini, dapat bermanja dengan encik superman saya untuk menghantar saya dan anak-anak dan menjemput kami balik nanti.  Dapatlah berdating sarapan pagi bersamanya di luar.  Hehehe... (itulah tujuan sebenarnya pun!).

Walaupun kerap diservis, tetapi perkara buruk boleh juga berlaku.  Saya bersyukur kerana tiada perkara yang lebih buruk berlaku keatas kami.  Alhamdulillah.

2 comments:

  1. Alhamdulillah you and anak² O.K. Hehe I'm smiling reading about your kids. :-)
    So, what actually happened? With the car I mean.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Kereta, en suami akan uruskan hantar ke mekanik. Dia syak, brake pad kereta jem. Abang ipar pun kata mungkin ada kena mengena dengan brek juga.

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin