Monday, November 14

Sentuhannya...

Sentuhan si dia ini yang saya maksudkan...

Masterchef Sabri

Sentuhan Biker Chef "Buku Dunia Masakan Chef Sabri" ini adalah hadiah dari kakak saya beberapa bulan lalu.  Buku ini bukan sekadar buku resepi, tetapi sarat dengan tips, petua dan panduan di dalam penyediaan juadah yang bersih,  hebat lagi berkat.




Chef Sabri amat menitikberatkan makanan yang bersih dan halal kerana katanya, ia dapat melahirkan keluarga yang cemerlang.  Antara tip yang dititipkan oleh Chef Sabri di dalam bukunya, "Amalan memasak mengikut sunnah Nabi SAW dan sentiasa berdoa sebelum memulakan kerja memasak.  Makanan yang dihadam akan diproses menjadi darah yang akan mengalir ke seluruh tubuh manusia.  Jadi kecemerlangan seseorang bergantung kepada makanan yang halal lagi bersih".



Sedikit kisah kehidupan Chef Sabri diceritakan di dalam bab pertama : Perjuangan Seorang Chef, bagaimana minatnya menjadi chef bermula sejak kecil lagi.  Bab kedua pula : Dapur Chef Sabri memberikan beberapa tips pengendalian dapur serta teknik pemotongan untuk sayur, buah-buahan serta ikan dan ayam.  





Senarai rempah-ratus serta kegunaannya juga diberikan di dalam bab ini.

Bab seterusnya Selera Chef yang memberikan beberapa resepi beserta gambar penyediaannya.



Bab akhir menitipkan adab makan dan minum untuk diamalkan.



Buku berwarna-warni setebal 172 mukasurat ini adalah terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd. dengan harga RM40 (Sem. M'sia) / RM42 (Sabah/S'wak).

Bagi saya ianya sangat berbaloi untuk memilikinya.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin