Tuesday, November 16

Permainan

Saya mengadakan satu permainan untuk menggalakkan anak-anak berkelakuan baik.  Kedua-duanya memiliki kebarangkalian (bercakap tentang Statistik pula ya) untuk mendapat ganjaran jika memenuhi 'piawaian' yang ditetapkan.  Bukan hanya satu pemenang, tetapi kedua-duanya boleh menjadi pemenang. sekaligus.  Itu yang dikhabarkan kepada anak-anak, tentukan syaratnya dipenuhi. 


Bukan sebelum ini mereka tidak berkelakuan baik, tetapi, ianya tidak konsisten.  Nampaknya, sejak saya memperkenalkan permainan ini, masing-masing berusaha untuk membuat yang terbaik.  Adatlah...namanya pun kanak-kanak.  Apabila mereka agak terleka apabila dipanggil, secara bergurau saya mengatakan, tiada kucing atau singalah nampaknya.  Berkesan juga.  'Mata' tertinggi adalah bintang, kemudian kucing, singa dan akhir sekali tiada kartun.  Kadang-kadang, seronok juga menyakat mereka tentang cop yang akan diperolehi.  Mulalah tarik muncung apabila saya katakan mereka tidak layak mendapat kucing atau singa.  Hehehe. 


Permainan ini akan berterusan sehinggalah amalan baik itu menjadi amalan yang tidak perlu dipaksa-paksa.  Sebelum tidur, masa untuk cop adalah masa yang ditunggu-tunggu, untuk mengetahui, binatang apa yang akan diperolehi oleh adik atau kakak.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin