Thursday, November 4

Musibah... Ujian...

Setiap orang ada ujiannya masing-masing.  Berat atau ringannya ujian tersebut bergantung kepada setiap individu.  Baru-baru ini, saya dikejutkan dengan sms dari sahabat saya (sini dan sini) memberitahu suami yang baru dinikahinya tidak sampai setahun telah diserang angin ahmar.  Ya Allah, beratnya dugaan bagi sahabat saya ini.  Sebelum ini, ibunya juga telah diserang penyakit yang sama, dan beliau jugalah yang bersabar melayan kerenah ibunya selama 5 tahun.  Kini, ketika mengecapi saat manis berumahtangga serta mengandungkan anak yang pertama, dia ditimpa lagi dengan ujian ini.  Hanya perkataan "sabar" mengiringi balasan demi balasan sms yang dititipkan kepada beliau.  Mujurlah beliau kuat berpegang kepada ujian dan Rahmat di sebalik ujian itu.

Jiran-jiran terdekat Kedah dan Perlis ditimpa musibah banjir, begitu juga di Kelantan.  Keluarga mertua tidak terkecuali.  Kali ini lebih buruk dari banjir yang pernah berlaku pada Disember 2005.  Kali ini, terpaksa mereka berpindah ke tempat lain sementara menanti surutnya banjir sebelum dapat kembali semula ke rumah.  

Abang/kakak kami, UiTM Perlis juga terjejas dengan banjir ini dan misi bantuan oleh sukarelawan akan dihantar secepat mungkin untuk meringankan beban mereka.  Kasihan pelajar-pelajar yang masih lagi menduduki peperiksaan akhir di sana.  

Gambar-gambar sekitar banjir pada Disember 2005.


Hanya 4WD serta kenderaan berat dibenarkan melalui jalan ini




Ketika ini, tidak mengenali satu sama lain, tetapi saling bantu-membantu, suami menumpang pickup orang


rumah mertua yang ditenggelami air separas betis


kawasan jiran

Semoga mereka yang terlibat dapat bersabar dengan musibah @ ujian yang diterima serta moga Allah mengurniakan/menggantikan sesuatu yang lebih baik dari ujian ini.  

Sesuatu yang perlu kita renungi akan perlunya ada sistem perparitan yang lebih cekap supaya mangsa-mangsa ini tidak mengalami nasib yang sama di masa akan datang.  Kawasan ditebus guna untuk projek perumahan, bangunan, jalanraya dan sebagainya, akan tetapi, sistem perparitan masih di tahap lama, menjadikan air tidak dapat bergerak ke mana-mana melainkan melimpahi kawasan perumahan.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin