Thursday, January 14

Psikologi


Satu cabaran untuk membuatkan anak-anak melakukan apa yang diarahkan kepada mereka terutamanya anak-anak kecil.  Ini berlaku kepada saya.  Saya cuba pendekatan psikologi secara bercerita untuk mengorek "rahsia" yang cuba disembunyikan oleh kakak.

"Adik tahu tak, di dalam syurga, kita boleh dapat semua yang kita nak.  Ada taman permainan, coklat, ais krim" (saya cuba memancing perhatian adik dengan menyebut benda kegemarannya)

"Ada banyak mainan ke umi?" 


"Macam-macam ada, adik nak mandi dalam kolam pun ada.  Kalau adik teringat nak makan coklat, adik boleh ambil je di mana-mana dalam syurga"

"Syurga tu cantik kan umi?" kakak menyampuk

"Cantik.... orang yang dapat pahala banyak boleh masuk syurga.  Kalau kita buat baik, malaikat di sebelah kanan catit pahala banyak untuk kita"

"Adik nak masuk syurga, umi.  Adik boleh naik basikal, makan ais krim, coklat, macam-macam lagi kan?"


"Kalau kita nak masuk syurga, kita kena buat apa kakak?"

"Kita kena rajin sembahyang, cakap sopan, buat baik."

"Pandai kakak.  Kalau ibu bapa cakap kena dengar kan?", saya memancing lagi

"Ya lah umi.  Suka tolong orang" kakak menambah

"Ya, rajin tolong orang, kalau bercakap mesti bercakap benar, tidak bohong"

"Umi, adik nak masuk syurga juga"

"Kalau nak masuk syurga, adik kena rajin pergi sekolah, tak menangis, rajin buat homework (kerana adik agak liat untuk melakukan homeworknya).  Tapi... kalau kita nak masuk syurga, kita kena mati dulu"

"Umi, adik tak mau mati lagi... ", adik bersuara.  Hehehe....

Panjang lagi perbualan antara saya, adik dan kakak.  Abahnya mendengar sambil tersenyum  ketika  mendengar perbualan yang ada ketikanya melucukan.  Nampaknya, untuk beberapa ketika, kuranglah pergaduhan di antara mereka serta apa yang disuruh agak cepat dilaksanakan!  Alhamdulillah. 

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin