Tuesday, September 8

Cikgu "vs" pensyarah

Melihat kakak menjadi "cikgu" dan adik menjadi "anak-murid" mengimbau kembali kenangan ketika saya kecil-kecil dahulu. Ketika bermain di rumah, saya sentiasa menjadi cikgu kepada sepupu-sepupu yang lain. Dan ada ketika rotan dipegang, mengajuk guru dulu-dulu yang memegang pembaris panjangnya satu meter ketika menyuruh anak-anak murid membaca di papan hitam. Dahulu ketika ditanya tentang cita-cita, terpapar perkataan "pensyarah" di ruangan cita-cita buku rekod sekolah rendah. Nampaknya, cita-cita saya sudah menjadi kerjaya saya sekarang ini. Adakah kuah akan tumpah ke nasi, kerana melihatkan telatah anak-anak, kelihatan mereka cenderung ke arah profession ini. Apapun pilihan kerjaya mereka, semoga mereka minat serta tiada paksaan untuk mengikuti bidang yang tidak mereka minati.

Adik pernah bertanya kepada mak saya, kenapa umi dipanggil "lecturer", ada yang dipanggil cikgu. Mak saya memberikan contoh yang ringkas kepadanya, jika mengajar budak kecil seperti adik dan kakak, dipanggil cikgu. Jika mengajar budak besar macam k.long (sepupu mereka yang sudah memasuki Universiti), orang panggil "lecturer". Oooo, jawabnya pendek! Kakak dan adik pun nak jadi pensyarah macam umi! Hehehe...

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin