Tuesday, September 8

Al-Bukhary

Saya ingin kaya seperti Syed Al-Bukhary. Hehehe. Jangan salah anggap. Kayanya tokoh ini dikongsi bersama dengan rakyat marhain yang lain. Saya terpegun melihat yayasan yang dibina di Alor Setar sewaktu suami singgah untuk bersolat asar di sana. Saya mengambil kesempatan ber"siar-siar" di sekitar perkarangan masjid Al-Bukhary yang menyejukkan pemandangan dengan pohon-pohon yang merimbun.

Universiti juga ada?

Taman Herba - senarai pengubatan dengan herba-herba

Bunga melati

Pusat rawatan AlBukhary

Rumah singgahan AlBukhary

Anak-anak berkejaran di Taman Herba

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a katanya: “Nabi Muhammad SAW pernah bersabda :" Janganlah ingin menjadi seperti orang lain kecuali seperti dua orang ini. Pertama, orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah ruah dan ia membelanjakannya secara benar (di jalan yang adil dan sesuai dengan perintah Allah). Kedua, orang yang diberi Allah al-hikmah (ilmu) dan ia berperangai sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain." (al-Bukhari).

InsyaAllah, semoga kerjaya saya melayakkan saya berada di dalam kelompok yang kedua. Bila agaknya boleh termasuk di dalam kelompok yang pertama?....

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin