Wednesday, April 15

Kelahiran Adik

Kehadiran adik dirancang selepas 2 tahun usia kakak. Ini kerana kakak dilahirkan secara pembedahan Caesarean, jadi, doktor menasihati agar jarak untuk kelahiran seterusnya sebaiknya 2 tahun. Alhamdulillah, sepanjang tempoh 7 bulan mengandungkan adik, tiada masalah kecuali alahan biasa di peringkat awal.

Sewaktu usia kandungan melewati 33 minggu, saya mengalami pendarahan. Segera berkejar ke Dewan Bersalin ******** untuk pemeriksaan. Rupa-rupanya saya mengalami Placenta Previa Type III, di mana, kedudukan uri hampir-hampir menutupi pintu rahim. Placenta Previa berlaku 1 di dalam setiap 200 kehamilan, itu yang saya baca di dalam internet. Risikonya tinggi terhadap ibu dan anak di dalam kandungan. Antaranya, boleh berlaku tumpah darah dsbnya.


Semalaman di wad, saya diberi suntikan untuk mematangkan paru-paru bayi supaya bersedia untuk dilahirkan sebelum tiba waktunya. Dengan keadaan ini, saya diarahkan berehat (MC) dari melakukan sebarang kerja. Agak kelam-kabut kerana tidak bersedia dengan keadaan ini di mana perjalanan kuliah masih berlangsung. Alhamdulillah, teman-teman banyak membantu ketika itu. Dengan keadaan begini, hasrat untuk bersalin secara normal berkubur dengan sendirinya kerana berisiko tinggi.


Temujanji untuk melakukan pembedahan telah ditetapkan, namun, doktor telah berpesan, jika masih berlaku pendarahan, tidak perlu ditunggu tarikh tersebut. Sememangnya sudah ditakdirkan, sebelum tiba tarikh tersebut, sekali lagi saya mengalami pendarahan. Pada pagi Rabu, 13 April 2005, sewaktu usia kandungan mencecah 36 minggu, saya dimasukkan ke dalam wad dan bersedia untuk dibedah.


Tengahari saya dimasukkan ke dalam bilik pembedahan. Baju ditukar, kepala ditutup dengan topi seperti shower cap, dan bersedia di atas katil pembedahan. Saat dibius menggunakan epidural, terasa tusukan jarum memasuki tulang belakang. Saya dibaringkan dan diarahkan untuk menggerakkan jari kaki saya. Ketika itu, kaki terasa lumpuh dan tidak mampu digerakkan, bermakna ubat bius telah memainkan peranannya dengan sempurna. Jari telah dipasang pada alat tekanan darah serta kain direntang di dada. Saat pembedahan bermula, saya diingatkan supaya mengucap dua kalimah syahadah serta berzikir sepanjang tempoh pembedahan. Ketika itu terasa perut saya dihiris, tetapi tidak terasa sakitnya. Perut terasa diseluk oleh doktor dan saya dapat merasakan sesuatu ditarik dari perut saya. Seketika kemudian, barulah terdengar tangisan dari adik. Doktor R***** menunjukkan adik pada saya, serta memberitahu “Pink…”, leganya kerana adik telah selamat dilahirkan pada jam 1.25 petang. Berat adik ketika itu hanya 2.0kg, sangat kecil. Untuk melalui saat akhir untuk dijahit, dos ubat bius dinaikkan supaya saya terus “pengsan”, walaupun mata saya terpejam, saya masih mendengar sayup-sayup suara doktor bersembang. Saya rasa, segalanya selesai sekitar jam 2.


1/2 jam selepas dilahirkan


Sewaktu diusung keluar, saya masih mampu bersuara. Alhamdulillah, segalanya sudah selesai. Seingat saya, sewaktu saya sedang dibedah, saya sempat ‘berlawak’ dengan doktor dengan bertanyakan bila saya dapat makan sesudah pembedahan kerana saya sangat lapar ketika itu. Doktor ketawakan saya, kerana saat itu masih teringatkan makanan..hehehe. Mana tidaknya, seharian saya “berpuasa” kerana bersedia untuk dibedah.


Menjelang malam, baru kesakitan di tempat pembedahan terasa sedikit demi sedikit. Terasa seperti hirisan pisau yang terkena pada kulit, semakin lama semakin terasa pedihnya. Untuk sembuh sepenuhnya, mengambil masa hampir 2 minggu serta masih tidak boleh bergerak sepantas orang yang bersalin secara normal. Kawan saya yang bersalin secara normal sehari kemudian, dapat keluar wad bersama-sama saya yang bersalin awal darinya. Takdir telah menentukan yang saya perlu melahirkan secara pembedahan.

Hari ke-3, sedang bersedia untuk balik ke rumah. Kecilkan adik...



Baru-baru ini di dalam rancangan Wanita Hari Ini, pengacara Wardina menemubual seorang doktor tentang kelahiran. Antara soalan yang ditanya, antara kesakitan bersalin normal dan pembedahan, doktor itu mengatakan, jika bersalin normal, kesakitannya hanya sekejap, ketika proses kelahiran itu saja berbanding dengan pembedahan, kesakitan tidak terasa sewaktu melahirkan, tetapi kesakitannya terasa selepas itu dan agak lama untuk sembuh. Kemungkinan untuk tumpah darah kelahiran melalui pembedahan adalah lebih tinggi peratusannya berbanding dengan bersalin secara normal.


Hari ke-5 - di rumah


Inilah secebis pengalaman melahirkan anak secara pembedahan. Untuk menghadapi pembedahan ini, persediaan mental dan psikologi sangat penting. Sentiasa berfikir secara positif serta kepercayaan sepenuhnya kepada doktor yang akan menjalankan pembedahan itu juga penting kerana ketika itu kita tidak berupaya untuk melakukan apa-apa. Tawakkal kepada Allah yang pembedahan itu akan berlangsung dengan selamat. InsyaAllah. Selepas melalui pembedahan kali pertama dahulu, saya agak bersedia dan tidak lagi merasa 'takut' untuk masuk ke dewan pembedahan. Jika ditakdirkan ada rezeki lagi, kali ketiga sudah tentu perlu lagi melalui pembedahan Caesarean.

sekarang ini beratnya 19kg.

2 comments:

  1. hmmm pengalaman tu... tak pe mana2 cara pun sama je cabaran menjaga ke ke ke... bulat adik tu

    ReplyDelete
  2. tul tu...dah budak2 tu nak keluar ikut "tingkap".. hehehe. Memang bulat, semua orang tegur, tak padan dengan kecik masa lahir dulu.

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin