Thursday, April 18

Anekdot PhD (4) : Perancangan

 “He who fails to plan, plans to fail”

Kata-kata siapa saya tidak ingat... ;)

Perjalanan PhD masih lagi jauh ke titik noktahnya.  Sebagai motivasi, saya telah tampalkan perancangan muka hadapan bakal tesis saya nanti - Inshaa Allah - di meja belajar saya.  Begitu juga yang saya lakukan ketika di dalam pengajian di peringkat Sarjana dahulu.  

Saya juga sedang di dalam proses menulis bab 1 - Pengenalan kepada tesis.  Mungkin ianya terlalu awal, tetapi itulah nasihat yang disampaikan oleh 'pakar' di dalam bidang masing-masing ketika saya mengikuti kursus Metodologi Penyelidikan sebelum saya menyambung pelajaran dengan rasminya.  "Start writing as you start your PhD".  Apa yang dibaca di dalam jurnal yang telah dimuatturun, ada isinya akan saya catatkan dahulu.  Alhamdulillah, saya sudah nampak kerangka yang bakal saya isi sepanjang tempoh 2 1/2 tahun yang akan datang - Inshaa Allah - jika dipanjangkan umur.




kerangka tesis

Kerangka ini disalin dari kerangka yang telah disiapkan di peringkat sarjana dahulu.  Cara saya mungkin bukan yang terbaik, tetapi itulah cara saya.  Didoakan agar sahabat-sahabat di luar sana yang masih di dalam perjalanan menuju ke noktah terakhir PhD beroleh kesihatan yang baik dan kemudahan  menyiapkan tesis masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin