Monday, January 14

Inilah dia...

(I)

Hasil si adik yang akan berusia 8 tahun pada bulan April ini!  Kejadiannya selasa lalu, 8/1/2013.



Huhuhu.... ummi yang melihatnya mengucap panjang.... sabar sajalah tudung yang baru dibeli tidak sampai berapa minggu itu sudah selamat berlubang.  Mananya tidak berlubang, kain tudung getah itu diseterika dengan kepanasan maksima ketika saya berada di dalam bilik air.  Keluar dari bilik air, dia menunjukkan kain yang sudah berlubang.

Kronologi kejadian, adik sudah lama ingin menseterika kain sendiri ketika di dalam tahun 1 setelah melihat kakaknya melakukan sendiri.  Saya hanya benarkan baru-baru ini, tetapi dengan syarat, saya akan memantau dia melakukannya.  Sessi pertama, kain sekolah kafa sudah berjaya dibuatnya sendiri.  Agaknya, dia berkeyakinan yang dia boleh melakukan sendiri, itulah jadinya.  Ketika saya 'pot pet pot pet', adik hanya diam saja.

"Ummi tahu, adik nak tolong ringankan kerja ummi, tapi, jangan buat sendiri lagi tau..."

Diam....

Malam berikutnya, dia masih ingin seterika kain sekolah kafanya, tetapi dia sudah belajar dari kesilapannya dengan bertanyakan saya.  


(II)

Cubaan pertama bersama anak-anak.  Sakit pinggang menyediakan lapisan crustnya dan menunggu untuk membakarnya menggunakan oven yang kecik comel itu. Resepinya mudah dari blog Masam manis ini, tetapi untuk menempeknya mengambil masa. Tidak berapa kemas dan comot. Adik dan kakak teruja melakar bentuk smiley di atas adunan cream cheese. Tetapi apabila menyediakan sendiri, tidaklah pula bersemangat makan seperti yang disediakan oleh orang lain.  



4 comments:

  1. huih..buat tart...kenapa la aku tak rajin buat benda2 yg perlu sukatan ni..

    Dalilah mula iron masa drjh3..sikit2..now dah kena iron sendiri sebab ibu malas...hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serik buat tart ni, kena sediakan crust... sekali buat cukuplah, tapi kalau ada ramai-ramai nak tempek crust, oklah boleh buat. Yang cream cheese tu senang saja. Lebih suka buat kek saja, cepat dan senang hehehe.

      Farzana pun darjah 3 mula buat, tapi adik dia ni 'advance' sikit, bagi dia buat sikit-sikit saja

      Delete
    2. apa kata time hang nak buat col kami..leh la buat ramai2..anak2 aku suka tapi aku yg x minat..leceh..

      Delete
  2. Boleh..boleh... entah bila nak buat pulak tak tahulah hehehe

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin