Thursday, April 12

@Menara Alor Setar, Kedah

Jalan-jalan hari cuti...

Ketika sekelian rakyat jelata meraikan pertabalan yang DiPertuan Agong yang baru, kami ke menara Alor Setar serta balik ke rumah mertua.

Ketika kegemparan berlaku gempa bumi di Aceh yang gegarannya terasa ke Malaysia pada petang itu, saya membayangkan jika ketika itu kami berada di atas sana.  Pasti menakutkan.

Pada malam sebelumnya, saya sudah pastikan bateri kamera IXUS saya sudah dicharge sepenuhnya, rupa-rupanya tidak!

Makanya, saya hanya melayan en. suami mengambil gambar pemandangan di sekitar menara.  Saya pula, apabila berdiri lama-lama di tepi platform pemerhati, sudah terasa pening, gayat! walaupun ada pagar dan juga cermin.

Bayaran masuk: RM6/dewasa dan RM3/kanak-kanak.

Menara ini hasil stitching 4 panel gambar.  Kebanyakan gambar pemandangan adalah hasil tembakan oleh en. suami. 

lobi



stadium darul aman (kredit en. suami)

masjid zahir (kredit en. suami)


dataran (kredit en. suami)

Istana Sepachendera (kredit en. suami)

Istana Sepachendera ini dibina pada 1882 oleh Sultan Abdul Hamid Halim Shah untuk isteri baginda.


Istana Kuning (kredit en. suami)

Istana Kuning ini sangat berhampiran dengan menara dan merupakan istana kediaman lama Sultan Kedah.


kami di aras 88 meter (kredit en. suami)

perbandingan antara menara di dunia




stitch 3 gambar
Kali ini saya menggunakan Windows Live Photo Gallery saja untuk stitching gambar serta edit.  Saya mula menyukai software ini.  Boleh didownload secara percuma dari internet.  Cuma proses mengeditnya mengambil masa berbanding Photoscape.


No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin