Tuesday, October 18

Alahai penunggang basikal...


Sebelum memulakan pemanduan, saya tidak lupa mengucap kalimah ini.  Selalu.  InsyaAllah.   Apatah lagi sesudah membaca artikel Ustaz Pahrol (Warna Sebenar Kita di Jalan Raya), saya cuba sedaya upaya mematuhi aspek syariatullah dan sunnatullah ketika memandu.  Memandangkan kereta baru saja diservis, aspek yang satu itu, insyaAllah, sudah ok.

Akan tetapi, kita bukanlah memandu berseorangan di atas jalanraya.  Beberapa hari lepas, saya hampir-hampir benar (near miss) bertembung dengan basikal yang ditunggang oleh kanak-kanak sekolah.  Bukan sekali, tetapi dua kali pada petang hari yang sama.  

Selesai menjemput kakak dari sekolah, ketika melalui kawasan perumahan berhampiran sekolah kakak  tiba-tiba, seorang kanak-kanak mengayuh basikalnya dengan laju terus melintas betul-betul di hadapan saya.  Alhamdulillah, ketika itu, kereta saya tidaklah dipandu laju dan sempatlah saya membrek kereta secara mengejut.  Tidak sempat pula saya melihat kereta di belakang.  Alhamdulillah juga kereta di belakang (ibu kawan kakak) ada jaraknya dengan kereta saya.  Berdebar usah dikatalah.  Mulut saya pantas membebel memarahi kanak-kanak itu (dia entah ke mana... dan sudah tentu tidak mendengar bebelan saya).  




Kakak yang berada di sebelah saya menyampuk, "mujur ummi tak langgar budak 'tu".  

"Berkat ummi baca Bismillah agaknya sebelum bergerak, Allah selamatkan kita...", jawab saya. 

Dengan debaran yang masih berbaki, saya memandu balik ke rumah, tidak pernah menjangkakan yang perkara yang sama akan berulang lagi.


Ketika berada di selekoh berhampiran dengan rumah saya pula, sekali lagi saya terkejut dengan sebuah basikal yang membelok terus ke hadapan saya.  Kawannya membelok agak jauh sedikit dari kereta saya.  Ya Allah... sempat juga saya membrek sambil mata menjeling tajam ke arah budak itu.  Amboiiii...  boleh pula dia tersengih memandang saya sambil mengayuh menjauhi saya!  Geram betul hati dibuatnya.  



Sabar sajalah!  Jika terkena langgar, siapa yang akan disalahkan????  Pemandu juga.... padahal, mereka yang 'menyerah diri' di hadapan kita.  

Tetapi apa-apapun, kita berserah kepadaNya untuk melindungi perjalanan kita.  Jika sudah ajal di jalanraya, tidak terlewat atau tercepat, di situlah tempat pengakhirannya di alam ini.  Tiada daya lagi, itulah ketentuanNya.  

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin