Tuesday, June 21

Pengganti yang lebih baik


Dari La Tahzan :

"Allah tidak pernah mencabut sesuatu dari anda kecuali Dia menggantikannya dengan lebih baik, tetapi mestilah dengan bersabar dan redha dengan segala ketentuanNya.

Barangsiapa yang Aku butakan kedua matanya, lalu ia bersabar, nescaya aku ganti dengan syurga.  (Al-Hadith)


(nota : tiba-tiba saya terkenangkan novel "Hani")

Siapa saja orang di dunia ini yang kekasihnya Aku cabut nyawanya, kemudian dengan cubaan yang Aku timpakan ini dia (bersabar dan) mengharap pahalaKu, nescaya akan Aku ganti dengan syurga.  (Al-Hadith)

Menurut buku ini, siapa yang kehilangan anaknya dan tetap berusaha untuk bersabar, maka di Alam sana akan dibangunkan untuknya Baitul-Hamd (Istana Pujaan).  

Kesejahteraan dan kebahagiaan bagi kalian kerana kalian telah bersabar dalam mentaati Allah dan menerima cubaanNya.  Syurga adalah sebaik-baik tempat kesudahan. (Ar-Ra'd : 24)

Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Rabb mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.  (Al-Baqarah : 157)

Wahai orang-orang yang tertimpa musibah, sesungguhnya tiada sesuatu pun yang hilang dari kalian.  Kalian justeru beruntung, kerana Allah selalu menurunkan sesuatu kepada para hambaNya dengan "surat ketetapan" yang disela-sela huruf kalimahNya terdapat suatu kelembutan, kasih-sayang, pahala, ada balasan, dan juga pilihan.  Maka dari itu, siapa yang tertimpa musibah yang hebat, ia harus menghadapinya dengan sabar, mata yang jernih dan pola fikiran yang panjang.

Sesungguhnya apa yang ada di sisi Allah itu lebih baik, lebih abadi, lebih utama dan lebih mulia.

4 comments:

  1. Terima kasih, entri ini benar2 mengubat hati saya....

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Semoga Allah memberi kekuatan dan ketabahan kepada misa

    ReplyDelete
  3. gembira hati saya membaca entry ini... terima kasih atas perkongsian ini

    ReplyDelete
  4. Mawar Nafastari,

    Alhamdulillah. Semoga kegembiraan itu berterusan hendakNya. Semoga terus tabah ye dik.

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin