Saturday, June 25

Melankoli

Saya merindui tempat ini dan juga musim ini.  Ianya sudah lama berlalu, tetapi kenangan itu sentiasa segar di ingatan.  Ini kerana, baru-baru ini, ketika bersembang bersama bekas pelajar saya, Aizuddin dan Faiz, saya ada menyebut tentang pengalaman belajar di luar negara.  Ketika diminta pandangan tentang  samada perlu sambung belajar di tempat lain, saya berkata, jika kuat spiritual dan jati diri, mereka boleh survive  walau di'campak' ke mana saja, InsyaAllah.  Tidak perlu ke luar negara untuk terpengaruh dengan budaya tidak sihat, di dalam Malaysia sendiri juga boleh jika tidak kena gayanya.  

Paling tidak dapat saya lupakan ketika perkhabaran saya dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara sampai ke pengetahuan ramai, ada mulut-mulut berkicau, "di depan mata, bolehlah... nampak baik, tetapi, bila jauh, ke luar negara, mana kita tahu!".  Begitulah tanggapan yang menyebabkan telinga sehingga  ke hati menjadi pedih.  Kata-kata negatif mereka saya terima sebagai cabaran untuk membuktikan yang seorang Muslimah yang telah dibekalkan dengan ilmu agama oleh kedua ibubapa dan dengan pertolongan Allah, walau dicampak kemana saja, insyaAllah, dia dapat menjaga dirinya sendiri.  Alhamdulillah, mak dan bapak menaruh sepenuh kepercayaan kepada saya untuk berdikari di sana.  

Di bumi inilah, banyak yang saya pelajari tentang kehidupan, kebergantungan kepada yang Maha Esa dan nilai persahabatan. 

Dari atas kiri (mengikut pusingan jam) :  1. Camp Randall, 2.  Pertama kali 'bermain' salji (jakun pun ada), 3.  Camp Randall, 4.  pemandangan salji yang turun dari apartmen yang diduduki

Sekitar kampus yang dipenuhi salji - terburuk ketika kami tiba

Dari atas kiri (mengikut pusingan jam) :  1. di hadapan bangunan apartment, 1301 Spring St., 2.  berdiri di atas tasik Mendota yang beku dengan perasaan gementar, 3. sekitar kampus  4.  bangunan yang selalu dikunjungi - Union South,
Jika ada rezeki, teringin lagi menjejaki kaki ke sana untuk melihat tempat jatuh bangun saya sebagai seorang pelajar sarjana muda.  Mungkinkah ianya akan menjadi kenyataan?

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin