Monday, June 27

Belum "First Class"

Kita masih belum mencapai status "First Class" sebagaimana rakyat Jepun yang mempunyai disiplin yang tinggi.  Lihat saja penerimaan mereka ketika tempat mereka ditimpa bencana gempa bumi dan tsunami.  Mereka begitu berdisiplin berbaris untuk mengambil makanan sehingga berkilometer panjang barisan mereka.  Inilah amalan Islam di kalangan rakyat yang bukan Islam.   Malu!

Hujung minggu lalu, ketika singgah di masjid yang agak terkenal di daerah Seberang Perai ini, kelihatan ruang di hadapan pintu masjid di tulis besar-besar dengan tulisan kuning di atas tar, "KOSONGKAN".  Ada seorang hamba Allah ini meletakkan keretanya betul-betul di ruang itu.  Agaknya jika boleh, hendak diparkir sehingga ke tangga masjid.  Mujur juga memory card kamera saya tertinggal di rumah, jika tidak, saya sudah mengabadikan gambar tersebut sebagai 'kenangan'.

Selesai bersolat di masjid, singgah pula di sebuah pasaraya.  Ketika keluar dari kereta, ternampak pula beberapa kereta yang diletakkan di ruang parkir O.K.U.  Hmm... tidak pula kelihatan stiker O.K.U di kereta masing-masing.  Ah... geramnya tidak dapat merakam gambar tersebut.  Mereka telah menzalimi diri sendiri dengan mengambil hak orang lain.  Cuba letakkan diri kita di dalam kasut mereka (O.K.U), apa perasaan kita jika orang mengambil sesuatu yang hak kita.  Marah bukan?  Begitulah.  Sebanyak-banyak petak parkir yang disediakan, hendak juga mengambil petak yang hanya beberapa itu untuk kesenangan diri sendiri. Janganlah kita mementingkan diri sendiri.  Berjalanlah sedikit, itu juga senaman untuk diri sendiri, baik untuk kesihatan sendiri juga.  

(Pesanan khidmat masyarakat ini dibawa oleh blog BC).

6 comments:

  1. betul3x. kat tesco slm camtu gak..yg keluag dari keta di parkir OKU ialah parents n 2 anak yg sihat walepatliat... aku yg mengah kena jln jauh.

    ReplyDelete
  2. sabaq ja kan? tak ada kesedaran sivik

    ReplyDelete
  3. Kalau dah mak bapak menunjukkan teladan yg begitu kat anak2, adakah kita masih nak mengharap generasi akan datang mengamalkan sifat2 yang terpuji.. terkilan, sedih dan geram dengan org yg bersikap mcm ni.

    ReplyDelete
  4. kepimpinan melalui teladan kan. Di highway lagi geram, ada yang buang plastik2 makanan melalui tingkap...grrr...

    ReplyDelete
  5. keta lawa tak kan nak kotorkan keta sendiri kot...tapi sanggup kotorkan tempat org. pentingkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  6. kannn... sediakan lah plastik untuk letak sampah, lepas sampai, buang! bukan susah mana pun...

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin