Saturday, May 7

Berurut


Saya tidak pernah diurut.  Tidak pernah langsung setelah melahirkan kakak dan adik secara caesarean.  Saya cuma berpantang seperti biasa selama tempoh berpantang.  Saya cuma meletakkan losyen panas di serata badan untuk mengelakkan angin.  

Baru-baru ini, saya mengambil kesempatan berurut dengan "mami", rakan kepada kawan sekerja yang sudah beberapa kali diurut olehnya.  Pada mami, saya ceritakan keadaan saya. Ujar mami, dia hanya boleh melakukan urutan 'ringan' memandangkan keadaan saya yang masih 'berpantang'.  Alhamdulillah, urutan mami sangat lembut, sekali-sekala dia akan bertanya samada urutannya mengakibatkan kesakitan di bahagian berkenaan.  

Kesimpulannya, saya mengalami 'urat tersimpul' di beberapa bahagian badan kerana urat saya tidak pernah di'kacau' sebelum ini.  Oh...mungkin itu juga penyebab kepada sakit belakang saya ketika berdiri lama untuk melakukan sesuatu kerja.  Badan terasa lebih ringan setelah diurut, akan tetapi, keesokan harinya, badan saya terasa lenguh-lenguh juga kerana 'urat terkejut'.  Itu yang mami katakan kepada saya.  Alang-alang orang tidak tahan, mungkin boleh demam juga. 

Kata mami, berpantang keguguran seeloknya 41 hari.  Oh... begitu rupanya.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin