Thursday, November 18

Rokok



Saya tidak suka perokok.  Apabila ada yang merokok dan duduk berhampiran saya, hidung saya mula memberikan isyarat tidak selesa. 

Saya meletakkan syarat, bakal suami (ketika saya masih bujang) adalah seorang yang tidak merokok.  Bagi saya, suami akan menjadi bapa dan mereka akan menjadi contoh  teladan kepada anak-anak.  Jika mereka sendiri merokok, bagaimana ingin mendidik anak-anak supaya menjauhi tabiat buruk ini?  Jangan disalahkan jika 'bapak borek, anak rintik'.  Dan Alhamdulillah, apabila pertama kali soalan yang ditanya ketika bertaaruf dengan suami dulu, jawapannya tidak.  Syarat pertama sudah lulus!  Hehehe.  

Pernah saya menegur pelajar yang datang ke kuliah saya dengan bau rokok. Saya katakan kepadanya, jika ingin datang ke kelas saya, jangan merokok sebelum itu.  Baunya sangat kuat dan sepanjang perjalanan kelas, saya sangat tidak selesa dengan bau tersebut.  

Pernah juga ada insan yang tidak prihatin ini merokok di dalam lif yang sempit!  Panasnya hati sepanas asap rokok yang memedihkan mata dan menyesakkan dada!

Kerajaan sudah mengeluarkan larangan merokok di kawasan-kawasan tertentu seperti di tempat awam, restoren atau kedai makan dan kawasan-kawasan bertutup.  Tetapi, masih ada lagi insan-insan yang tidak sayang nyawa ini ingin berkongsi asap yang mereka sedut dengan orang di sekeliling, tidak kira ada bayi atau kanak-kanak di sekitarnya.  Dan yang paling malangnya, 'perokok pasif' inilah yang lebih berisiko dari orang yang merokok itu!  Geramnya saya!

Baguslah ada iklan yang menafikan asap rokok dengan isyarat tangan.  Saya mengajar kakak dan adik supaya membuat isyarat itu apabila ada orang yang merokok berdekatan. 

Bagi perokok di luar sana, jika anda tidak sayangkan nyawa anda, jangan pula membabitkan insan-insan di persekitaran anda.  Mereka tidak ingin berkongsi asap rokok anda.  Cukuplah anda seorang saja ya.  Terima kasih.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin