Friday, November 6

Ketabahan Mereka


Sebaik mengetahui anak seorang teman sejabatan dimasukkan ke ICU sejak 3 hari yang lalu, kami membuat keputusan untuk menziarahi anaknya serta memberikan sokongan moral kepadanya.  Anak Mr. C pada mulanya didiagnos dengan ketumbuhan otak 2 tahun yang lalu.  Anak yang berusia belasan tahun itu telah melalui beberapa siri pembedahan serta kemoterapi dan keadaannya semakin pulih.  Menurut Mrs. C, anaknya makan menggunakan tiub khas yang dipasangkan ke tekaknya.  Namun beberapa hari ini, keadaan anaknya agak merosot berikutan dia tidak dapat mengeluarkan kahaknya sendiri.

Mrs C sungguh tabah ketika menceritakan perkembangan anaknya.  Sungguh hati ibu itu tidak saya ketahui.  Betapa mereka bersusah payah untuk mencari penawar kepada anak mereka sejak April 2007.


Mr. C mengusap lembut anaknya serta meminta anaknya untuk menyambut kedatangan kami ketika saya dan seorang rakan berada di sisi katilnya.

"Look at untie, say hi to them and blink your eyes"

Anak itu melirikkan anak mata ke arah kami dan mengejipkan matanya.  Saya tidak sanggup lagi untuk berada lama di situ melihat tiub yang dimasukkan ke dalam mulut serta hidungnya.  Begitu sebak terasa.  Namun saya tahankan supaya tidak mengganggu perasaan Mr. C. 

Mr. C menolak ketika rakan menghulurkan wang hasil derma kilat yang telah kami kutip.  Katanya cukuplah dia sudah mendapat banyak ketika anaknya mula sakit dahulu.  Serta dia mohon kami mendoakan agar anaknya sembuh.

Ketika rakan menghulurkan kepada Mrs. C, dia juga enggan menerima serta minta ditanyakan kepada Mr. C.  Sungguh patuh saya lihat keperibadian Mrs. C, memohon keizinan suami dahulu sebelum menerima apa-apa.


"Ya Allah, aku bukanlah hamba yang baik namun ya Allah, aku mohon, kurniakanlah kesembuhan kepada anaknya serta kurniakan ketabahan kepada keluarganya untuk menghadapi ujian ini.  Biarpun mereka bukan seagama denganku namun, aku pasti, ada RahmatMu di sebalik ujian ini".


No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin