Saturday, October 10

"Roti John" versi Roti Bakar

Anak-anak agak memilih apabila melibatkan sayur-sayuran seperti tomato dan sayur-sayuran hijau. Kadang-kadang mereka makan sayur-sayuran itu, ada ketika, dikais ketepi kesemua sayuran yang berada di dalam makanan. Di dalam nasi goreng, saya akan mencincang halus bawang tumisan, lobak atau kubis. Begitu juga daging atau ayam, saya akan hiris halus supaya mereka terus menyuap tanpa dikuis ke tepi segala bahan-bahan tersebut.

"French toast" sudah biasa dibuat. Namun, berkeping-keping "french toast" tidak begitu mengenyangkan. Teringatkan anak-anak menggemari "roti john", saya cuba mengubahsuai "roti john" versi saya - roti bakar.


Bahan-bahan yang saya masukkan, telur, sosej, tomato, bawang, lada hitam serta garam secukup rasa. Tomato, bawang serta sosej saya cincang halus supaya tidak kelihatan di mata anak-anak hehehe. Bahan-bahan diubahsuai mengikut citarasa atau bahan-bahan yang sedia ada untuk dimasak!



Sepertimana "roti john", telur dan segala bahan-bahan diletak di atas kuali leper setelah dipanaskan mentega, kemudian diletakkan roti. Hasilnya "roti john" versi roti bakar! hehehe. Untuk merasai kepedasan, letakkan sos cili, atau suka, boleh juga diletakkan mayonis. Terpulang!

Dua keping saya jamah, sudah kekenyangan berbanding "french toast". Sekurang-kurangnya tomato, bawang yang tidak disukai oleh anak-anak terus masuk ke perut mereka tanpa dikuis ketepi!

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin