Sunday, October 25

Di Persimpangan Itu

Kata-kata koordinator saya masih terngiang-ngiang lagi di telinga sehingga hari ini.

"Mereka mahu Ilah jadi pengerusi Konferen Antarabangsa ni"

Hmmm..

"Kalau boleh, kita nak push yang adik-adik untuk memudahkan naik pangkat. Sekarang ini DM52 (pensyarah kanan) tidak perlu tunggu hingga 3 tahun", ulangnya lagi.

"Ish..., saya rasa saya tidak layak lah...."

Bukan kenaikan pangkat yang menjadi keutamaan di sini.

Manakan tidak, baru menamatkan pengajian di peringkat sarjana, jauh lebih lambat dari rakan-rakan yang lain. Status yang dipegang saya juga merungsingkan saya untuk berurusan dengan pendidik lain yang berstatus "Prof.", "Prof. Madya", "Pensyarah Kanan" yang jauh lebih berpengalaman.

Bukan sehari dua persoalan pemilihan pengerusi konferen ini ditimbulkan. Desas-desus dari bulan Jun ketika saya masih lagi bercuti belajar sudah bertiup sepoi-sepoi bahasa singgah ke telinga saya tentang cadangan untuk menjadikan saya sebagai pengerusi konferen antarabangsa yang ke-3. Ketika itu, saya hanya ketawa, kerana fikir saya, mereka hanya bergurau mesra. Ternyata tidak!

Sebelum ini, sudah diusulkan di dalam mesyuarat jabatan, dan dengan undian, "jawatan" ini jatuh kepada seorang senior yang berpangkat "Pensyarah Kanan".

"Sesuailah dengan kak A kerana dia berpengalaman, serta bekas koordinator yang dikenali ramai"

Tetapi nampaknya kak A tidak bersetuju dengan lantikan tersebut kerana ianya dibuat tanpa kehadiran beliau.

Jumaat lepas, koordinator memujuk lagi. Saya serba-salah:

Jika terjadi "apa-apa", impaknya bukan hanya kepada saya, tetapi kepada UiTM Pulau Pinang secara umumnya dan UiTM keseluruhan secara amnya. Bimbangnya saya.

Secara amnya ada lagi beberapa isu yang saya luahkan kepada koordinator yang membebankan fikiran saya jika saya menerima lantikan ini. Ianya sesuatu yang bukan mudah!

Ada orang sangat gembira jika ditawarkan lantikan besar sebegini (bagi saya besar). Saya tidak! Saya takut saya tidak mampu untuk memikul amanah ini.

"Beginilah kak Sha, biar saya buat istikharah dulu sebelum saya berikan keputusan", itu jawapan terakhir saya kepada koordinator.

Hanya Dialah yang dapat memberikan jawapan terbaik kepada saya. Dan jika ditakdirkan saya akan menduduki kerusi pengerusi konferen tersebut, akan saya cuba memenuhi tanggungjawab ini. Jika tidak, saya juga reda. Siapalah saya untuk menentukan apa yang akan berlaku pada masa akan datang.

Masih lagi buntu!

2 comments:

  1. Malaysia Boleh!
    takpa... nanti Allah bantu - insyaallah.. itu semua kan pengalaman... just think you CAN do it

    ReplyDelete
  2. Insyaallah, mana nak dapat pengalaman kan jika tak merasainya

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin