Wednesday, June 24

Kek Batik

Baru-baru ini kakak meminta saya memasak kek batik untuknya. Katanya sudah lama dia tidak merasa kek batik itu. Ahad lepas, saya menunaikan permintaannya, dan isninnya, kek batik sebagai bekalan kakak dan adik ke sekolah. Adik memanggilnya "kain batik", kami sempat ketawakan adik. Resepi yang saya perolehi dari kakak saya amat ringkas dan mudah disediakan. Anak-anak dan anak-anak buah saya amat menggemarinya.


Bahan-bahannya:

1/3 buku butter (lebih kurang 83gm)
1/2 cawan koko (saya gunakan Van Houten)
1 tin susu pekat
1 bungkus biskut marie
badam/kacang hancur
loyang

Cara-caranya:

1. Cairkan butter dengan api yang perlahan.
2. Setelah cair, masukkan koko dan kacau sehingga sebati dan tidak berketul.
3. Masukkan susu pekat dan kacau sehingga mendidih (dengan api yang perlahan).
4. Tutup api, dan masukkan kepingan biskut marie yang telah dipatah-patahkan dan gaul sehingga sebati.
5. Akhir sekali, masukkan ke dalam loyang (saya gunakan kertas aluminium sebagai alas) dan tekan sehingga padat. Taburkan kacang/badam hancur di atasnya jika suka (saya juga mencampurkan sedikit badam semasa menggaul biskut marie - terpulang pada citarasa).
6. Sejukkan di dalam peti sejuk dan hidangkan.

Memang sedap! Cubalah....(yang di atas, gambar lama. Gambar baru tidak sempat diambil, sudah habis dimakan! ^_^)

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin