Friday, September 19

Meragam

Tadi pagi adik meragam! Hampir sampai ke taska, dia membuat alasan, ingin membeli kuih. Padahal, mee yang dimasak sudah dibekalkan. Jika hari biasa, tidak mengapa, ini bulan ramadhan, bulan puasa, mana orang jual kuih pagi. Ditunjukkan gerai yang kosong kepadanya, tidak makan pujukan! Sampai di depan pagar taska, dia menangis lagi. Kepala ligat mencari idea untuk memujuk. Cikgu juga memujuk beritahu umi akan membeli nanti ketika balik sekolah. Hmm...tidak makan saman.

Akhirnya, saya cadangkan beli saja roti di kedai. Dia mengangguk. Lega... termakan juga pujukan.

Semalam, kakak juga meragam. Akhirnya, dia tidak ke tadika, dan sebagai hukumannya, tiada siaran kartun untuk sepanjang hari walaupun berada di rumah. Dalam lembut ada tegasnya. Dia faham.

Inilah ragam anak-anak! Riuh namun, tanpa mereka, hidup terasa sunyi.

2 comments:

  1. betul, anak2 penuh ragam.tanpa mrk mmg sunyi. petang2 balik keje sudah terbyg gelagat mrk menunggu di depan rumah pengasuh. jika mrk sudah dirumah di ambil oleh abah mrk, dengar shj bunyi enjin kereta kita, mereka muncul di pintu. hubby alhan selalu hukum suruh baca al-quran(1 juzuk) jika yg sulung tu tak behave(ganggu/sakat adik dia ka). Alhamdulillah dgn hubby sekali ckp mmg tunduk patuh.

    ReplyDelete
  2. hehehe..bagus tu alhan, hukuman yang praktikal...

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin