Thursday, September 11

Melatih Berpuasa

Saya berkongsi cerita dari sini tentang proses latihan berpuasa bagi anak-anak dengan rakan-rakan sekerja. Saya sangat teruja kerana mendapat maklum balas yang pelbagai dari rakan-rakan, pandangan ulama serta pengalaman mereka sendiri di dalam melatih anak-anak berpuasa.

Seorang rakan berkongsi cerita ini: "Ada pernah dengar Dr haron din bagi kuliah pasal puasa. Katanya Ibubapa selalunya dah ajar anak2 seawal 5-7 tahun untuk berpuasa, padahal ia amatlah memudaratkan anak kerana usianya masih muda. Ibubapa juga selalunya bangga jika anak2 yg seusia 5-7 boleh berpuasa. Tetapi katanya, sebaiknya usia 5-7 tahun diajar cara bersolat, kerana jika mereka telah mencapai 7 tahun, perlu di pukul(secara baik-ada byk cara) jika tidak sembahyang.

Katanya lagi, jika kita melatih anak2 supaya bersolat seawal usia, automatik dia akan berpuasa bila dah besar nanti. Tetapi bila kita ajar anak berpuasa cukup seawal usia, belum tentu dia bersolat bila dewasa. Jadi seusia 5-7 tahun jgn didera untuk berpuasa penuh. Biarlah sekadar mencuba."

Saya sangat menghargai ilmu yang dikongsi oleh rakan saya ini. Dalam konteks keibubapaan, kita cuma menggalakkan anak-anak berpuasa. Cara saya, jika dapat berpuasa penuh, habuannya RM1/hari. Tetapi, saya terapkan pada anak, bahawa, berpuasa bukan kerana duit, tetapi merupakan salah satu rukun islam yang kita perlu tunaikan. Dia faham. Saya juga berkata pada kakak, jika tidak mampu, jangan diteruskan, kakak boleh makan. ALhamdulillah, dia sendiri yang ingin berpuasa. Katanya jika tidak berpuasa, tidak boleh raya! Hehehe...dan dia beritahu adiknya, "adik tak boleh raya sebab adik tak posa."... Saya tersenyum. Adik menjawab "adik kecik lagi, tak boleh posa"..hehehehe. Budak-budak.

Selama 10 hari berpuasa, cuma 3 hari kakak berpuasa 1/2 hari. Tetapi saya pastikan dia mengambil food supplement supaya dia tidak kehilangan zat yang diperlukan ketika berpuasa.

Tentang solat, kami cuba melatih mereka untuk bersolat. Alhamdulillah, guru tadika juga banyak membantu dengan mengajarkan ayat-ayat yang perlu dibaca di dalam solat serta melazimkan mereka bersolat ketika berada di tadika. Sekarang ini, insyaAllah, kakak boleh bersolat dengan sempurna dengan bacaannya sekali.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin