Sunday, June 29

Permulaan Baru

Sabtu lepas, saya berpeluang menghantar anak saudara saya ke UiTM Merbok. Inilah pertama kali kak long berpisah dengan keluarga. Saya harap dia bersemangat untuk menimba ilmu di tempat baru, suasana baru, kawan-kawan baru serta pendidik baru. Gunakanlah peluang ini sebaik-baiknya kerana masih ramai yang diluar sana tidak berkesempatan untuk memasuki IPTA. Nasihat juga dititipkan buat kak long supaya beliau tidak hanyut dengan suasana dan persekitaran baru. Moga-moga harapan mak dan abah dapat ditunaikan serta menjadi contoh yang baik bagi adik-adik yang lain.

kak long, abang, farwiizah dan mak saya

Ini juga permulaan bagi anak-anak saya, Farzana (kakak) dan Farwiizah (adik). Selalu saya pulang ke rumah mak, kak long akan melayan si kecik bergurau. Mereka sangat rapat dengan kak long. Kesian adik! Permulaan baru bagi adik tanpa kehadiran kak long. Kakak macam biasa, kerana dia sudah faham akan erti perpisahan. Semasa hendak bertolak balik, adik bertanya, "mana k.long". Sepanjang perjalanan balik, adik tidur di dalam kereta. Semasa sampai di rumah, adik enggan masuk ke dalam rumah, berdiri di muka pintu, seakan-akan termenung sambil berlenangan air mata. Mula saya cuba memujuknya, tidak berjaya. Sayu hati saya melihatnya. Saya biarkan dia di situ. Agaknya hati kecilnya teringatkan kak long. Saya ingatkan sekejap saja. Rupanya, sepanjang malam, dia tidak ceria seperti selalu. Saya berpesan pada anak-anak saudara yang lain supaya tidak menyebut nama kak long kerana bimbang dia akan menangis lagi. Alhamdulillah, hari Ahad, macam biasa saja lagaknya, sekarang ini melekat dengan kak lang pula! he he he

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin