Thursday, May 15

Guru

16 Mei, hari yang dinantikan oleh warga pendidik. Guru-guru yang menjadi ibu ayah di sekolah. Beberapa hari lepas, saya sibuk menyediakan hadiah serta kad untuk cikgu-cikgu anak saya di taska dan tadika. Hadiah yang tidak seberapa untuk meraikan guru-guru yang sudi mendidik serta mengasuh anak-anak saya yang tidak kurang nakalnya itu.


Saya sendiri masih mengingati guru saya.


Di antaranya yang masih saya hubungi sekali-sekala adalah Cikgu Fatimah Bee Bee yang sudah pun bersara. Entah mengapa, hati saya sentiasa tidak lupa mengingati cikgu ini walaupun sudah berpuluh tahun beliau mendidik saya. Cikgu Fatimah dikenali sewaktu pertama kali saya menjejakkan kaki ke sekolah rendah. Sehingga kini, tiap-tiap kali syawal menjengah, hanya kad pengganti diri dilayangkan kepada beliau. Sehinggalah syawal tahun lepas, saya berkesempatan mengunjungi beliau sesudah sekian lama tidak bertemu muka dengan beliau. Masih sihat dan bertenaga, dan tuturnya tetap seperti dulu..ramah. Terlupa pula untuk bergambar kenangan dengan beliau.

Dan untuk hari guru tahun ini, saya tidak lupa mengingati guru ini dan juga guru-guru lain yang pernah mendidik saya sehingga saya juga menjadi seorang pendidik.

"SELAMAT HARI GURU"

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin