Monday, August 17

Kembara Ilmu - Istanbul6 (Topkapı Palace)

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

Istanbul memiliki pelbagai Müzesi atau Muzium yang mempunyai konsep tersendiri.  Antaranya, Muzium Archaeological, Ataturk, Calligraphy, Modern Arts, Fine Arts, Islamic Art, MiniaturkAya Sofya (Haghia Sophia)Topkapı Palace dan Transport.  Tidak semua yang sempat dikunjungi di dalam tempoh yang singkat berada di Istanbul.

Topkapı Palace (Turkish : Topkapı Sarayı)

Topkapı Palace adalah kediaman utama sultan dan ahli keluarganya yang terletak di dalam sebuah kota ketika tamaddun keagungan kerajaan Uthmaniyyah.  Di perkarangan pintu utama, kota ini 'dikawal' oleh dua orang pengawal di kiri kanan pintu gerbang yang berdiri tegak ala-ala pengawal di Istana Buckingham.  


Muzium ini terbahagi kepada beberapa bahagian atau Avlu.  Setiap bahagian terdapat beberapa galeri mengikut temanya yang tersendiri.  Di dalam ruangan galeri tidak dibenarkan untuk mengambil gambar dan perlu mengikut giliran di dalam barisan yang panjang (jika ramai pengunjung).

Layout Topkapı Palace ini diperolehi dari laman web ini. (klik untuk besarkan imej)






Galeri Harem adalah kawasan berbayar (15TL) tambahan kepada bayaran masuk ke muzium. Ruangan ini mempamerkan bilik serta ruangan peribadi Sultan dan ahli keluarganya.  Jubin yang tersusun rapi serta susunan ayat-ayat Quran yang terdapat di bahagian dalam Harem serta di dinding sangat mengagumkan. Jika kesuntukan masa, lawatan bahagian Harem boleh dikeluarkan dari aturcara lawatan.   



Satu-satunya matlamat utama ingin berkunjung ke Topkapı Palace ini ialah ingin menyaksikan sendiri barang peninggalan Rasulullah ﷺ, namun, disebabkan kesuntukan masa, ditakdirkan kami tidak bertemu dengan bahagian ini yang terletak di Chamber of the Sacred Relics :( Mungkin perlukan kunjungan yang lain pada masa akan datang :D .

pemandangan dari Topkapı Palace




Bayaran masuk untuk ke muzium adalah 30TL.

Sedikit tips:
  1. Kuatkan fizikal kerana muzium ini memerlukan banyak berjalan kaki.
  2. Sediakan payung/baju hujan kerana kunjungan kami di awal musim panas (awal Jun) diiringi dengan hujan lebat.
  3. Sediakan wang yang mencukupi kerana bayaran makanan/minuman di dalam muzium agak mahal.  Kami perhatikan air mineral 500ml yang berharga 1TL di luar dijual dengan harga 6TL.
  4. Perlukan masa (melebihi 1 jam) untuk mengunjungi semua bahagian di dalam muzium ini terutamanya ketika ramai pengunjung.


1 comment:

  1. Stainless Steel Betting Pot and Potting Pot - Titanium-Arts
    TITS OF HOT SAUCE titanium wedding band | TITS OF HOT SAUCE titanium legs | TITS OF HOT SAUCE titanium cup | TITS OF HOT SAUCE | TITS OF titanium sheet metal HOT SAUCE | TITS OF HOT SAUCE | TITS OF titanium money clip HOT

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin