Friday, April 3

اَلْعَقْلُ السَّلِيْمِ فِي الْجِسْمِ السَّلِيْم - Vision Park, Kepala Batas

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamu'alaikum wbt.

Pepatah arab menyebut - اَلْعَقْلُ السَّلِيْمِ فِي الْجِسْمِ السَّلِيْم  - Akal yang sihat dari tubuh yang sihat.  Sekali-sekala dapat meregangkan urat terasa ringan tubuh badan.

Daripada Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah   bersabda "Orang mukmin yang kuat itu adalah lebih baik dan lebih dikasihi Allah daripada orang mukmin yang lemah. Masing-masing ada mempunyai kebaikan. Bersungguh-sungguhlah mengerjakan suatu yang berguna (di dunia dan di akhirat), hendaklah selalu meminta pertolongan daripada Allah dan jangan berasa lemah yakni putus harapan atau merasa hampa. Jika engkau ditimpa sesuatu  janganlah berkata, “Andainya aku berbuat demikian tentu akan menjadi begini dan begitu.” Akan tetapi katakanlah, “Ini adalah takdir Allah SWT dan Allah sekehendaknya.” Sesungguhnya perkataan “andainya” (lau) hanya membukakan jalan bagi syaitan untuk berbuat sesuatu.” - sumber

Aktiviti sampingan sambil beriadah di Vision Park, Kepala Batas ini...
Masjid Abdullah Fahim


Masjid, bulan dan layang-layang...

Terima kasih pihak yang bertanggungjawab merealisasikan taman rekreasi seperti ini untuk beriadah. Sedikit ulasan yang dapat diberikan setelah beberapa kali berkunjung ke sini :-


Kelebihan :

  • Kawasan riadah yang sesuai untuk seisi keluarga dengan pemandangan tasik, masjid dan pelbagai kemudahan seperti trek jogging, batu refleksologi kaki, taman permainan untuk anak-anak serta alatan senaman.  

Kelemahan/kekurangan :

  • Apa yang diperhatikan, kurangnya sikap keprihatinan pengunjung ke situ yang meninggalkan sampah seperti bekas minuman, plastik bungkusan minuman dan makanan. 
  • Tong sampah yang disediakan juga terhad
  • Sikap sesetengah pengguna yang menaiki motorsikal di trek jogging dan membawa motorsikal di kawasan wakaf yang dilihat sedikit mengganggu pengunjung taman yang ingin beriadah.

Penambahbaikan :

  • Lebih banyak tong sampah dapat disediakan untuk pengunjung
  • Lebih banyak kerusi atau wakaf untuk berehat

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin