Tuesday, May 27

Rezeki yang tidak disangka-sangka...

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamu'alaikum wbt.

Ikut logik akal dengan kewangan yang terbatas, tidak mungkin dia dapat menjejakkan kaki ke sini...


... tetapi itulah janji Allah... sesiapa yang dikehendakinya, diberikan rezeki yang tidak disangka-sangka. Tawaran dari seseorang untuk menaja pakej umrah serta belanja wang saku yang turut diberikan oleh individu lain diterima dengan sepenuh kesyukuran.  Alhamdulillah.  Allah jualah yang dapat memberikan ganjaran sebesar-besar ganjaranNya kepada individu-individu berkenaan.  

sumber : klik imej

Maka 3 Mei yang lalu, berangkatlah en suami untuk menunaikan umrah bersama adik iparnya.  Hati menangis di dalam... (cemburu!) dan ingin turut serta ke tanah suci idaman setiap umat Islam.  Kewangan yang terkumpul diperuntukkan sebagai bekalan untuk menunaikan haji - InshaaAllah - jika dipanjangkan umur menyambut panggilannya yang dijadualkan 8 tahun lagi..sabar... sabar... InshaaAllah, ada rezeki, masjid nabawi akan dikunjungi, masjidil haram akan dijejaki :( Biarpun hati meronta-ronta untuk ke sana, tetapi apabila mendengar dari penjelasan ustaz dari rancangan Tanyalah Ustaz, duit untuk mengerjakan haji usah diambil untuk mengerjakan umrah, jika ada duit berlebihan dari itu, tunaikanlah....  Sabar dan sabarlah... banyak lagi yang perlu diperbaiki di dalam diri sebelum dijemput untuk menjadi tetamu yang Agung.  Beruntunglah mereka yang telah dijemput terlebih dahulu...cemburunya kerana ada yang telah berkali-kali dapat berkelana ke bumi yang penuh Barakah itu.  Setiap kali mendengar berita sahabat handai yang akan ke sana, terbit rasa cemburu yang tidak terhingga... sabarlah hati...sabarlah.  

Andai di sini kesudahanku...


Pertama kali jugalah saya memandu dari KL - Pulau Pinang dengan ditemani mak, anak-anak dan anak saudara.  Pilihan sendiri untuk mengiringi pemergian en suami di KLIA.  Terasa hati dibawa bersama... ke bumi Rasulullah s.a.w yang tercinta yang disemadikan di sana.  

Alhamdulillah, selama dua minggu saya menguruskan kerja saya dari rumah, terima kasih kepada tuan penyelia yang memberikan 'cuti' untuk tidak ke kampus.  Maka bermulalah hari-hari saya menjadi penunggu setia setiap kiriman berita dan gambar dari en suami sehingga pernah beberapa malam saya termimpi berada di sekitar Baitullah!  Begitulah kerinduan yang tidak dapat digambarkan pada rumah Allah yang mulia, terasa hati ikut sama terbang kesana, tetapi apakan daya... InshaaAllah... yakin dengan janjiNya, hasrat hati akan terlaksana jua.  

dari kamar hotel en suami




Dari Abu Hurairah, r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: Tidak sepatutnya (bersusah payah) keluar belayar (untuk menziarahi mana-mana masjid kecuali (untuk pergi) ketiga-tiga masjid (yang berikut): Masjidil Haram (di Mekah), dan masjid Rasulullah s.a.w. (di Madinah) serta Masjid al-Aqsa (di Palestin). - sumber.

2 comments:

  1. Allahuakabar... memang kita akan cemburu bila org terdekat dapat panggilan dahulu.. aku dulu pun bila pikiag suami boleh pi berkali2 hanya kerana mereka menjadi mahram seseorang.. jeles gila... itu untungnya lelaki... Insyaallah.. akan sapai giliran Haji hang n Fazal sblm 8 thn tempohnya... jgn diusik duit Haji itu... bersabar sprtmana aku bersabar melihat duit nak pi haji tak sentuh2.... hingga tiba waktunya... Insyaallah thn depan aku cadang nak pi umrah semua sekali ngan anak2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah.. sangat-sangat cemburu...tambahan dapat peluang 'selepuk' depan mata...mungkin keikhlasan dia bantu masa masuk kg-kg menyampaikan sumbangan. Itulah, boleh pandang saja duit untuk haji, memang tak mahu sentuh melainkan sangat terdesak. Jika sudah tunaikan haji baru fikir nak mengembara ke serata ceruk dunia, selagi tempat yang utama tak dijejak, selagi itu rasa ralat kalau pergi tempat lain dulu melainkan atas kerja atau conference.. seronoknya kalau dapat tunaikan umrah sekali sekeluarga....

      Delete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin