Friday, August 10

Kisah kembara Ramadhan - V

Dari Masjid Bukit Selambau, kami bergerak ke Kuala Ketil.  Sumbangan diagihkan kepada tiga keluarga di rumah Pak Chin.  Beliau ini diceritakan oleh tuan monier di dalam blognya yang kehilangan mata pencarian setelah matanya mengalami masalah.  Sebuah keluarga pula, suami bekerja kampung mempunyai 12 anak manakala sebuah keluarga lagi ibu tunggal yang bekerja sebagai penoreh getah orang dengan 4 orang anak.

sumbangan untuk tiga keluarga




pemandangan belakang rumah Pak Chin

perigi inilah digunakan untuk mandi dan membasuh

Destinasi terakhir kami ke Gunung Bongsu yang terletak di Bandar Baharu.  Perjalanan hampir 2 jam ini benar-benar meletihkan.  Anak-anak terlena di tempat duduk belakang.  




Sepanjang tiga kali siri kembara masuk kampung yang saya ikuti konvoi wargakilang, inilah rumah yang paling daif yang pernah saya lihat, rumah yang hanya berlantaikan tanah serta berdinding zink.  Airmata laju menuruni pipi melihat kehidupan mereka yang tersangat daif.  Selesai bersalam dengan tuan rumah, saya cepat-cepat mengundur diri ke luar rumah.  Tidak sanggup menatap wajah wanita yang tengah sarat mengandung itu!





Zink yang ditongkat kayu itu akan diturunkan untuk menjadi dinding rumah mereka.  Yang ada di dalam rumah adalah pangkin untuk mereka tidur.








Kami tidak ke rumah sebuah keluarga lagi yang mempunyai 6 orang anak perempuan yang berumur dari 2bln - 11 tahun. yang tinggal di rumah kecil bekas reban ayam.

barang sumbangan mereka



bersama sebahagian ahli konvoi

Kepuasan terasa melalui kembara melebihi 300km (yang diberikan oleh google map) ini setelah melihat wajah terharu + ceria para penerima sumbangan ini.

Daripada Zaid bin Khalid al-Juhhani r.a,. daripada Nabi SAW sabdanya, “Sesiapa yang memberi makan (berbuka) kepada orang yang berpuasa, ia akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu dan pahala orang yang berpuasa itu tidak berkurangan walau sedikitpun”.

(At-Tirmidzi) - sumber





Di dalam perjalanan balik dari rumah itu, saya bertanya anak-anak

Ummi : "Apa perasaan kakak lihat rumah begitu?" 
Kakak : .... (diam)
Ummi : "Adik, nak tak duduk di rumah begitu?"
Adik : "Adik tak nak...", sambil geleng-geleng kepala. 


Pelajaran yang lebih bermakna adalah pengalaman itu sendiri.  

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin