Friday, August 31

Gua Kelam, Perlis

Destinasi Gua Kelam adalah perancangan secara mengejut bersama adik ipar.  Kebiasaannya, perancangan yang tidak diatur begitu lebih menjadi,  Maka, sampailah kami ke situ. 



Lokasi Gua Kelam ini sudah hampir dengan pusat membeli-belah Padang Besar dan Wang Kelian yang bersempadan dengan Thailand.

sumber

Perjalanan merentasi perkampungan, ladang dan kami mengambil jalan Chuping yang terkenal dengan ladang tebunya.  



Gua Kelam merupakan bekas tinggalan lombong bijih timah.  Terletak di Banjaran Nakawan, perjalanan di dalam gua mengambil masa lebih kurang 30min dengan seorang pemandu pelancong dengan bayaran RM40 (maksimum 10 orang berkumpulan).  Jika sukakan aktiviti lasak, mereka juga menyediakan pakej aktiviti lasak yang mengambil masa lebih dari sejam atau 3 jam.

perkhidmatan keretapi tiada ketika kami ke sana

Untuk trip yang pendek ini, kami hanya ditunjukkan dengan tempat melombong serta tempat di mana mereka membasuh bijih-bijih yang terkumpul menggunakan kaedah tradisional (mendulang).  Dasar gua itu satu ketika dahulu adalah dasar sungai yang mengandungi bijih timah.  Tulisan (bahasa Cina) juga terukir di dinding gua yang menjadi tempat luahan perasaan para pelombong yang berada di dalam gua berbulan lamanya.



Trek pendek ini adalah mendatar saja dan boleh dikunjungi oleh anak-anak kecil juga.  Selamat bercuti-cuti Malaysia!

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin