Friday, February 24

Kenangan lagi...


Foto mesin getah lama ini dirakamkan ketika saya sedang bersarapan di sebuah restoren.  Sudah beberapa kali menjamu selera di sini, baru kali ini terperasan mesin yang menggamit kenangan ini.

Ketika meletakkan gambar ini di FB, rakan-rakan serta keluarga berkongsi pelbagai kenangan berkaitan dengan mesin ini.

Kenangan ketika menolong tok mengusahakan getah keping masih tersimpan di sudut kecil ingatan ini.  Susu getah yang masih cair diletakkan di dalam bekas segiempat tepat (selalunya tin minyak tanah yang dipotong secara memanjang) serta dicampur dengan cuka getah untuk mengeraskannya.  

Setelah keras, getah tersebut dikeluarkan dan ditekan dengan tangan untuk meleperkannya.  Acara yang paling seronok apabila memijak-mijak getah tersebut dengan kaki.  Ianya menjadi 'permainan' bagi kami ketika itu.

Selesai dipijak untuk meleperkan lagi getah itu, berebut-rebut pula untuk menggelek menggunakan mesin licin di atas.  Proses ini diulang beberapa kali sehinggalah getah tersebut benar-benar nipis.  Proses terakhir, yang hampir semua mengelak adalah untuk memusing mesin yang bercorak bunga.  Ianya agak berat berbanding mesin yang licin ini.  Tujuannya supaya getah keping tersebut tidak melekat antara satu sama lain ketika ditindan.

Keseluruhan proses boleh dilihat di sini, tetapi proses di pautan ini menggunakan penggelek kayu untuk menipiskannya sebelum dimasukkan ke dalam mesin.

Kenangan lalu...

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin