Saturday, February 18

Cerita-cerita

Nyaman, ketika panas.




Tutup telinga

Ketika saya membacakan kisah nabi kepada kakak dan adik, tiba-tiba adik bersuara,

"Ummi, tengok kakak, dia tutup telinga tak mau dengar"

Saya lihat kakak menutup telinga kirinya.

Kakak menjawab,

"Ustazah kata, jangan masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.  Sebab tu kakak tutup telinga kiri supaya ia tak keluar telinga kiri"

Aduh... boleh buat lawak pula kakak ni.

Ketika bercerita tentang nabi Adam (a.s), adik banyak bertanya tentang syurga.  Ketika diusir dari syurga, syaitan bersumpah yang akan menyesatkan manusia dari kanan, kiri, depan dan belakang.    Saya katakan kepada mereka, kalaulah kita boleh tengok syaitan di depan, belakang, kiri dan kanan kita,

"Eiiii, takutnya...", mereka cepat-cepat menjawab.





I Lova you Umi

Ketika bersiap-siap untuk masuk tidur, tiba-tiba adik datang kepada saya sambil tangannya dibelakang menyorokkan sesuatu.

"Ni untuk ummi...", kata adik sambil tersenyum-senyum

"Terima kasih.  Siapa suruh buat?"

"Ustazah.  Adik lukis sendiri"

"Cantik.. Ummi suka."

Adik tersenyum-senyum lagi.

"Ada kawan adik lukis gambar bunga, love"


"Adik eja love salah.  Ejaannya L.O.V.E, bukan L.O.V.A"





Keesokannya, saya lihat dia buatkan lagi kad yang lain pula, dengan kertas berwarna yang lain pula.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin