Wednesday, January 25

Cara berbeza, halatujunya sama

Kisah mereka ada kesannya kepada saya.

Kisah 1

Nama : Pak Din
Umur : 57 tahun
Pekerjaan : Tukang gunting rambut

Perjalanan hidupnya di dunia ini telah ditakdirkan berakhir di sebuah tempat yang mulia, Masjid At-Taqwa, Kepala Batas, ketika sedang bersolat isya' malam penghulu segala hari, Jumaat.  Dia bukan siapa-siapa dengan saya, tetapi pengakhirannya menjadikan saya tersangat cemburu dengan kemuliaan yang diperolehinya.  

Setelah diselidiki latar belakangnya, dia sangat rajin membersihkan kawasan masjid untuk keselesaan orang ramai.  Menurut sumber, sehari sebelum berpisah roh dan jasad, dia masih sempat mencantikkan pagar kuburan dengan cat baru.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Tidaklah seorang Muslim yang wafat pada hari Jumaat atau pada malam Jumaat kecuali pastilah Allah menghindarkannya dari seksa kubur.” (Hadis Riwayat Ahmad) 


Kisah 2

Nama : Bashirah
Umur : 19 tahun
Pekerjaan : Pelajar UiTM

Pelajar saya ini memiliki pekerti baik.  Bertubuh kecil, bertudung labuh, tidak banyak bercakap tetapi wajahnya sentiasa tersenyum.  Pemergiannya akibat penyakit yang tidak dapat dipastikan mengejutkan saya dan rakan-rakannya yang lain.  Sememangnya sebelum ini, beliau beberapa kali tidak hadir ke kuliah, apabila ditanya kawan-kawannya, diberitahu demam. 

Ketika menatap wajahnya buat kali terakhir, saya tidak menahan airmata.  Dia seakan-akan menguntumkan senyuman sebagaimana selalu.  Tenanglah di kau di Sana wahai anakanda.


2 comments:

  1. Saya teringat juga akan seorang teman. Perginya tidak disangka.

    ReplyDelete
  2. Tuan Jamal Ali, kita juga akan menyusul, entah bila

    ReplyDelete

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin