Friday, July 15

Tidak pernah ke sini

Adakah pantainya dan lautnya secantik pantai Terengganu?  Langkawi?

sumber : google earth

Saya sukakan pemandangan di tepi laut.  Dengan deruan ombak yang tidak henti-henti mengunjungi pantai serta bunyi yang mendamaikan jiwa bersama hembusan bayu yang lembut menyapa tubuh.  Ada ketika saya akan memejamkan mata dan menghayatinya dengan deria telinga semata-mata.  Tajamkan telinga, bukalah hati, kita dapat merasakan kebesaran Allah ada di mana-mana:

Dan Dialah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup dan dapat pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya dan (selain itu) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurniaNya dan supaya kamu bersyukur. (An-Nahl : 14)

Dan tidaklah sama keadaan dua laut (sekalipun satu jenisnya), yang satu tawar lagi memuaskan dahaga serta sesuai diminum, sementara yang satu lagi masin lagi pahit dan (kedua-duanya itu berfaedah kepada kamu): Dari tiap-tiap satunya kamu dapat makan daging yang lembut hidup-hidup dan dapat pula kamu mengeluarkan benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya; (selain itu) engkau melihat pula kapal-kapal membelah air belayar padanya; (diadakan semuanya itu) supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurnia Allah dan supaya kamu bersyukur. (Faatir : 12)

Sesekali berubah angin, seronok rasanya!

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin