Friday, July 1

Di mana orang lain?



Di dalam berita baru-baru ini, empat rakyat Malaysia telah dinobatkan sebagai wira dermawan Forbes Asia.

Harapnya saya tidak terlambat memberi respons tentang ini.  Bukan isu pengiktirafan mereka yang ingin saya nukilkan di sini.  Isunya, ke mana perginya hartawan/jutawan muslim yang lain yang tidak tersenarai, sehingga mendapat komen sebegini, "tokoh korporat melayu/islam hanya memenuhkan tembolok sendiri".  Mungkin seorang dermawan itu perlu mengumpulkan segala wartawan/media untuk menghebahkan hasil derma/sedekahnya, barulah mendapat pengiktirafan begitu.  Kasihan bagi orang yang memberikan komen sebegitu, kerana dia tidak benar-benar faham apa maksud "derma" atau "bersedekah" itu sendiri. 

Saya percaya, ramai lagi tokoh-tokoh korporat Muslim yang bersedekah, tetapi tidak dihebahkan sepertimana tokoh-tokoh korporat yang telah tersenarai.   Dan janganlah sempitkan fikiran dengan hanya berderma/sedekah wang ringgit atau harta sahaja itu baru dikira sedekah/derma.

Dari Abu Syaibah r.a dari nabi s.a.w, sabdanya:”Setiap perbuatan baik (makruf) adalah sedekah.” 
(Muslim)

Selanjutnya :


Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Hendaklah setiap orang Islam itu bersedekah , jika ia tidak dapat berbuat demikian , maka hendaklah ia berusaha sendiri yang dapat memberi faedah kepada dirinya sendiri dan dengan yang demikian ia dapat bersedekah, jika ia tidak sanggup, maka hendaklah ia menolong orang yang susah yang memerlukan bantuan, jika sekiranya ia dapat berbuat demikian, maka hendakah ia menyuruh orang lain mengerjakan kebaikan, jika ia tidak dapat berbuat demikian juga, maka hendaklah menahan dirinya daripada melakukan kejahatan, kerana yang demikian itu adalah dianggap sedekah.” (Ahmad)

Antara kelebihan bersedekah:

Dari Amru bin Auf r.a katanya Rasulullah SAW bersabda “Sesungguhnya sedekah seseorang Islam itu memanjangkan umur dan mencegah daripada mati dalam keadaan teruk dan Allah SWT pula menghapuskan dengan sedekah itu sikap sombong, takbur dan membanggakan diri (dari pemberiannya).” 

(Bukhari)

Jadi, jika tidak mendapat pengiktirafan dari mana-mana pihak, janganlah dilabel tokoh-tokoh ini tidak menyumbang apa-apa.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin