Thursday, March 31

Imam Muda

Kakak dan adik teruja menghadiri program ceramah oleh Imam Muda  (IM) Asyraf di Masjid Bertam baru-baru ini.  Adik tidak lepas pandang pada imam muda yang berjubah serta berserban putih itu, lalu dia berbisik pada saya,

"Ummi, itu imam muda yang dalam TV tu kan?"

"Iya..."

"Kenapa dia boleh ada di sini pulak?"

"Orang panggil dia ke sini, dia boleh datang, bukan dalam TV saja.", saya separuh berbisik kepada adik supaya tidak mengganggu konsentrasi khalayak ramai.

Gambar yang diambil oleh adik menggunakan kamera telefon

IM ini dijemput untuk menyampaikan ceramah tentang remaja.  Sudah tentu golongan sasarannya adalah kaum pemuda/i, akan tetapi, apabila saya menoleh ke kanan dan belakang, ramainya dari golongan 'orang lama' dan juga kanak-kanak.  Ada juga segelintir wajah-wajah remaja yang turut hadir di kalangan muslimat.  Benar juga kata imam muda ini, adalah menjadi tugas 'orang lama' ini untuk mengingatkan kepada anak-anak dari golongan muda yang tidak hadir ke majlis seperti itu.

IM Asyraf berkisah tentang peranan pemuda di zaman Rasulullah.  Kebanyakan pejuang adalah terdiri dari kaum pemuda.  Biarpun di zaman ini semakin gawat dengan gejala maksiat yang membabitkan golongan remaja, namun masih ada lagi remaja yang 'baik-baik' yang tidak diberi perhatian.  Namun katanya, biarpun baik sekarang ini, tidak semestinya di masa akan datang berterusan baiknya.

Ketika separuh jalan program berlangsung, adik dan kakak sudah menguap.  Adik berbaring beralaskan beg telekung sebagai bantal.  Apabila nampak mereka semakin resah, saya mengundurkan diri dari ruang solat untuk keluar supaya mereka dapat bergerak di luar. Di luar, hilang mengantuk mereka apabila dapat bermain di tempat mainan yang disediakan.  

Selesai doa solat Isyak yang diimamkan oleh imam muda itu, seorang remaja yang berdiri di sebelah kanan  saya bersalaman dan berpelukan dengan saya.  Dia teruja melihat adik lengkap bertelekung yang turut bersolat.  Semoga katanya supaya adik menjadi anak yang solehah di maqbulkan Allah.  Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin